Marell M12 Open – nytt plåtvidunder med militär standard

En stridsbåt avsedd för tuffast tänkbara förhållanden bakom fiendens linjer? Alls icke! Nya Marell M12 Open är en fritisdsbåt – om än i litet tuffare kostym.

Marell_M12_Open_inledning
En stridsbåt avsedd för tuffast tänkbara förhållanden bakom fiendens linjer? Alls icke! Nya Marell M12 Open är en fritisdsbåt – om än i litet tuffare kostym.

I grunden en Marell M12. Men så har man helt sonika slopat såväl tak som akterskott och – voilà – så har man fått en Marell M12 Open.

Mer om Marell på Hamnen:
Test: Marell M15Q – brutalaste körupplevelsen hittills
Marell satsar på hybrid i samarbete med Scania
Marell M17 – ny sjövild svensk monsterbåt

Så lyder det grovt förenklade receptet till denna nyhet men naturligtvis så stannar det inte med det. Till detta kommer också en bestyckning som har gjort ett redan utpräglat råskinn ännu råare. Eller vad sägs om 3 x Mercury V12 på 600 hk vardera?

Anpassas för olika behov

– Och det är just detta som är grejen med Marell, att vi har flera skrov, eller plattformar om man så vill, som vi kan anpassa och skräddarsy för olika ändamål nästan i oändlighet, säger Patrik Söderholm som är hjärnan bakom Marell Boats.

Som exempel kan nämnas den Marell M12 RIB som nu tjänstgör hos den norska sjöpolisen. Hamnen nås dock av nyheten att aMarell M12 RIB dras med en rad barnsjukdomar där motorproblem, elfel, vattenläckor från taket, batterifel och en läckande toalett är några exempel.

– Det har varit stor frustration då  vi har missat uppdrag och evenemang som vi gärna hade varit med på, säger Magne Johnsholmen, avdelningschef inom den norska sjöpolisen till Politiforum.

Patrik Söderholm menat att det mest beklagliga som har svikit båtarna är motorerna.

– Det är inte vi som bygger dem. Men vi har försökt kontakta motortillverkaren för att påskynda processen. Vi har sagt ”kom igen, det här är en blåljusbåt som måste vara på vattnet”, säger han till Politiforum.

Nya Marell M12 Open sägs vara god för 70 knop med 3 x 600, hk men mest utmärkande är ändå det råa och tuffa utförandet.

Öppen men bobar

Tanken med nya Marell M12 Open är att den ska passa de som kanske kommer från en mindre modell men som fortfarande vill sitta ute i det fria och köra. Men som ändå vill ha kojplatser, toalett, pentry och sådant som bäddar för lite längre visteler till sjöss.

Med 3 x 600 hk där bak kan man sedan räkna med en toppfart på cirka 70 knop och sjöegenskaper som gör att man kan kasta loss i väderförhållanden då andra båtar med fördel stannar i tryggheten bakom hamnpirarna.

Vart bär det hän?

Var detta ska sluta? Det vet vi inte och inte blir vi mycket klokare av att fråga Patrik Söderholm:

– Så mycket kan jag säga att det snart kommer Marell M12:or i ytterligare fler versioner varav en ska bestyckas med dubbla Volvo Penna D6 inombordare…

– … men som sagt – vad som händer längre framöver återstår att se, avslutar Patrik Söderholm.