Man ska ha ubåt!

Känns båtlivet lite för ytligt? Slå till på ubåten Harren som nu är till salu.

Harren är en oneoff, ett garagebygge av Martin Hedin.

Han hade en dröm om att bygga en ubåt och sedan byggde han den. Martin bor i Mariestad, därför är det dessutom världens första vänergående ubåt, såvida inte någon främmande makt tråcklat sig upp genom slussarna i Göta älv.

– Jag har gjort 20-30 dyk med den. Det visade sig att den var väl avvägd och funkade bra från början. Men det var ju svettigt de första gångerna när vi testade och folk stod och tittade, säger Martin Hedin, utbildad elektriker som i dag jobbar som produktchef.

Strikta ubåtslagar i Ryssland sätter stopp

För två år sedan, i samband med familjen utökades, sålde Martin sin ubåt. I dag ägs den faktiskt av en ryss. Men ryska lagar kring ubåtsägande är mer strikta än svenska. Därför är den till salu igen.

Martin har inga planer på att bygga fler ubåtar. Nu står det en folkvagnsbuss i garaget, ett riktigt vrak som ska fixas till i originalskick.

Skambud ligger

Ubåten som finns att se på PS Auction ska alltså vara ett mycket genomarbetat garagebygge. Den är 6,20 lång, kan dyka på 50 meters djup i 30-40 minuter med elmotor. I ytläge gör båten 6-7 knop med dieselmotor, så det är ingenting för Roslagsloppet.

 

Marknadsvärdet bedöms vara 450 000 kr inklusive moms, i skrivande stund är senaste budet 94 000 kr.

Crash course ingår

Manualen som ligger med i prospektet, är värd att läsas. I den finns dessutom en ”crash course” om hur man kör ubåt och går ned i undervattensläge.

Ett ubåtssläp ingår, så farkosten kan transporteras med bil. Då krävs sannolikt utökad körkortsbehörighet och det kanske inte hinns med om det ska tas dykarlicens, eller ubåtsförarbevis, eller vad som krävs för att hantera en ubåt.

Eller så kan man vända på det och strunta i att sjösätta. Sätt den bakom bilen och det blir den mest originella husvagnen på vägarna i sommar.

Man ska ha ubåt!