Historien bakom Storebro – storvarvet från småorten
Storebro – för gemene man en tätort att passera i småländska skogarna. Men för båtintresserade ett prestigefyllt båtvarv utan motstycke. Här är berättelsen bakom båtbyggaren i den lilla bruksorten.
Året var 1932 i den småländska bruksorten Storebro. Kreugerkraschen var ett faktum och landets bruksorter drabbades hårt. Men ur kriser föds ofta goda ting. Så sade man åtminstone i den lilla bruksorten Storebro mellan Oskarshamn och Västervik (eller Vimmerby och Hultsfred om man kan sin Småländska geografi), djupt inne i de småländska skogarna.
Här huserade Ivar Gustafsson, en man som tillsammans med sin bror Sigrud och vännen Georg Larsson kom att skriva historia i det lilla samhället.
När Ivars lön uteblev till följd av den ekonomiska krisen fick han möjlighet att köpa rätten att med arbetsgivarens formar tillverka en egen svarv. Brodern och vännen följde med in i företaget och tillsammans grundade man Örnmaskiner AB. Under åren som ledde upp till kriget producerade de tre maskiner så det stod härliga till.
Från maskintillverkning till varv
När kriget under 1945 led mot sitt slut stötte Ivar Gustafsson på en grupp estniska flyktingar som på Fredenborgs Herrgård arbetade på en liten fiskebåt. Männen hade i sitt hemland varit fiskare. Ett yrke som ofta gick hand i hand med att vara sin egen båtkonstruktör. Ivar fascinerades av deras skicklighet och året därpå utökade han produktportföljen för Örnmaskiner med att även erbjuda enklare fiskebåtar.
De estniska fiskemännen fick alla anställning som båtbyggare.
Men båtarna var inte väl lämpade för svenska vatten och 1947 började man istället tillverka så kallade ”campingbåtar”. Dessa var konstruerade av storföretaget Electrolux.
Marknaden för fritidsbåtar växte snabbt och Ivar nöjde sig inte med att bara tillverka båtar åt andra. Han ville ha en egen design och kontaktade därför båtkonstruktören Einar Runius. Genom honom uppkom modellerna Vindö och Solö Ruff, två båtar som gjorde succé. Så pass att man levererade ett exemplar var tredje dag de följande tio åren.
Succén hette Storö
1959 presenterades Storö I, den första i en serie som skulle bli vida känd. Det var dock först 1965 man presenterade Storö III och IV, de som skulle komma att bli varvets mest populära modeller. Totalt byggde man cirka 800 båtarav IV:an. Modellerna är dessutom en milsten för varvet då dessa var de första som från och med 1968, på beställning, ihop med Solö Lyx II producerades i toppmodernt glasfiber.
Med denna succé i ryggen fortsatte varvet att växa. Man köpte Storebro herrgård för att husera all kontorspersonal som nu var anställd vid varvet. Snart kom man också att växa ur de gamla byggnaderna i Storebro och förvärvade man en anläggning vid Västerviks hamn.
Nu kunde man dela upp produktionen mellan de två lokalerna. De större modellerna byggde man sålunda nära kaj i Västervik medan de mindre, och bara en handfull större, byggdes i Storebro.
Uppdelandet
Koncernen Storebro Bruks, som namnet blivit efter att Örnmaskiner köpt det ursprungliga Storebro Bruks, där Ivar varit anställd under 1920-talet, fortsatte att växa. Därför beslutade man 1988 att förgrena och driva varvsverksamheten som ett eget bolag men fortsatt under koncernen Storebro Bruks AB.
De kommande sju åren ägdes och drevs varvet av Ivars söner Roy och Lennart Ivarsson samt Sigurds dotter Elsebeth. Detta varade fram till 1995 då Elsebeth sålde sina aktier till den mångårige kunden och Storebroägaren Hans Mellström. Två år senare gjorde Roy och Lennart samma sak.
Mellström köpte 1999 även Nimbus och Ryds och grundade då Via Mare Boats för att 2004 sälja 51 procent av bolaget. Samtidigt beslutade man att Nimbus skulle bygga båtar upp till 40 fot medan Storebro skulle stå för produktionen av båtarna från 40 fot och uppåt. Men produktionen drogs ner och SRC 410 Commander, senare känd som SRC 435 Commander, var den enda modell som fortsatte byggas. Vilket man gjorde fram till 2014.
2012 försattes Nimbus Boats i konkurs och med på kälken satt Storebrovarvet. Det svenska Investmentbolaget R12 köpte koncernen men sålde Storebro-delen till den nuvarande ägaren Roger von Haugwitz.
Under 2010-talet har Storebro flera gånger flaggat för storslagna nyheter, bland dessa SRC 460, Storebro 31 och SRC 350 Biscay. Tyvärr har inga av dessa kommit lämnat ritbordet och Storebros nyproduktion har varit mer eller mindre stillastående.
Fram till 2020 då man återlanserade SRC 435 Commander, sedan dess har fyra nya fartyg byggts och Storebrovarvet tar återigen beställningar.
Fotnot: Stora delar av materialet är hämtat från sidan Storebropassion, en hemsida värd att kolla in om man är intresserad av Storebrovarvets historia.