Foiling för alla – systemet som kan monteras på din båt
Foiling var en stark trend på båttillbehärsmässan METS i Amsterdam där ett norskt foilsystem som kan monteras på de flesta båtar verkligen stal showen, enligt Skippos utsända reportrar. Lift Ocean var namnet.
Steget att investera i en foilande båt, eller bärplanande på ren svenska, kan kännas avlägset för många. Inte minst av ekonomiska skäl. Fattas bara då det kostar på för tillverkaren att utveckla båt, foils, drivlina och annat som ska lira om båten ska lyfta ur vattnet.
Men för att göra tekniken tillgänglig för fler har norska företaget Lift Ocean utvecklat ett system som gör det möjligt för båttillverkare att enkelt integrera bärplansförmågan i ett brett utbud av befintliga båtmodeller. Först ut är ett system som lämpar sig för båtar mellan 20 och 30 fot.
Problemet med hur drevet ska nå ned till vattnet under full foiling har man löst med en bracket som automatiskt regleras i höjdled till lämplig nivå. Resten av monterings-kitet båstår av foils samt sensorer som känner av flyghöjden och skickar kommandon till ett kontrollsystem, som i sin tur reglerar balansen.
Tanken är alltså att båtproducenten ska kunna erbjuda sina båtar med eller utan foils och att det är upp till dem, snarare än slutkunden, att montera systemet om så önskas. Enligt Lift Ocean är detta samarbete inte konstigare än att båttillverkaren samarbetar med en leverantör av utombordsmotorer.
I slutänden ska detta öppna möjligheten för betydligt fler båtägare att flyga fram en bit ovanför vattenytan istället för att plana eller glida igenom densamma. Det hela bygger på ”ett kraftpaket av maritim mjukvara och teknisk uppfinningsrikedom, driven av ett norskt team av visionärer och experter med ett samlat uppdrag att revolutionera båtindustrin”, som det står på företagets hemsida.
Förutom bärplan och foiling var också elmotorer av alla tänkbara slag tydliga trender på METS (Marine Equipment Trade Show) i Amsterdam i år. Därtill fanns en egen avdelning för startup-företag, vilket inger förhoppningar om att båtbranschen håller på att bli åtminstone ett par snäpp mindre mossig och konservativ.