Fiskars Boats fimpar varumärket Drive

Finska Fiskars Boats skrotar varumärket Drive och satsar nu helhjärtat på det mera kända varumärket Buster. Senast ut i den nya E-serien är lilla tuffa Buster XLe.

Ända sedan den första Busterbåten sjösattes 1977 har inriktningen varit densamma. Att bygga stryktåliga och underhållsfria allvädersbåtar för bruk närhelst det är isfritt.

På senare år har dock plåtbåtar med en innerliner i plast kommit på bred front. Inte minst genom Fiskars egen Drive-serie. Nu har man dock lagt ner tillverkningen av Drive-båtarna och återgår nu till en helhjärtad satsning på varumärket Buster. Drive ersätts nu med Busterbåtar som har tilläggsbeteckningen e.

Buster XLe, som är den senaste nyheten i serien, är en nätt, tuff och sportig bowrider. Precis som Drive så är det en så kallad hybrid – en båt med aluminiumskrov och plastinnerliner.

Varumärket Drive är ett minne blott.

Det gör att Buster XLe känns lite mer hemtam i finrummet än de renodlade aluminiumbåtarna i Busterflottan. Likheterna med Drive stannar dock inte vid att Buster XLe är en hybrid. Skrovet är också detsamma som på gamla Drive 56.

I övrigt ger den ett sportigt intryck. Förutom det som syns på bilden ska den ha förhållandevis gott om stuvutrymme. En fri passage hela vägen från aktersoffan gör det lätt att röra sig ombord.

Sist men inte minst rapporterar Busters egna testpiloter att den är sportig i uppträdandet och dessutom lättdriven. Med 125 hästkrafter på akterspegeln kommer den ledigt upp i 40 knop.

Nästa modell i E-serien beräknas att sjösättas i augusti 2015. En vild gissning är att det blir båtvärldens första riktiga daycruiser med aluminiumskrov.

Buster XLe Convertible

Längd: 5,60 m
Bredd: 2,23 m
Djupgående: 0,41 m
Vikt utan motor: 680 kg
Rek. motorstyrka: 80-125 hk
Antal personer: 7
Pris: 364 000 kr inkl 115 hk Yamha
Mer info: www.buster.fi

visas vinjett 490x100