Finnmasters råaste hittills
Finska Finnmaster som hittills bara har spottat ur sig flärdiga fritidsbåtar kommer snart med en betydligt råare bruksbåt.
Nej, planen är inte att lägga om kursen helt. Daycruisers och WA-båtar kommer även fortsättningsvis att finnas i modellprogrammet. Men i höst släpper man nyheten Finnmaster Pilot 7.0 som ett komplement.
Enkelt beskriven är den en hyttbåt där överbyggnaden är placerad längre fram än vi är vana vid på våra breddgrader. Med fördelen att man får en jättelik, eller i alla fall en ganska rejäl, fri durkyta bakom hytten.
Vi har alltså att göra med en bruks-, fiske- och transportbåt som även kan fungera som utflyktsbåt. Speciellt om den utrustas med några familjevänliga frestelser från listan över extratillbehör. Exempel kan vara bord till sittbrunnen, värmare, landström, sidobänkar med dynor i sittbrunnen, bogpropeller… för att nämna en del.
Men i grunden är det som sagt en ganska naken bruksbåt vars skrov är plant och lättdrivet i aktern som snabbt blir skarpare mot fören. På så vis påstår tillverkaren att den ska vara lättdriven (kräva en måttligt stor utombordare) samtidigt som den ska kunna uppföra sig värdigt i tuffa förhållanden. Tack vare det flacka skrovet i aktern blir den dessutom sidostabil vilket uppskattas av fiskare som vill kunna röra sig längs relingen med spö och garn utan att båten vickar. Till det nyss nämnda kommer en finess i form av en köl som gör båten kursstabil i låga farter.
Akterdäcket har planerats så att man, tack vare de smala friborden, lätt när båtens yttre kanter samtidigt som däcksytan är maximerad. Under akterdäcket finns tre stora förvaringsutrymmen. Den bästa vägen till fördäcket går via gångbordet på styrbord sida som är sänkt och därmed tryggt att röra sig på. På fördäcket finns två sittplatser ute i det fria och akterdäcket kan som sagt kompletteras med ett bord.
I hytten finns det sittplatser för fyra personer. Ännu litet längre fram i ruffen finns två kojplatser, en kyllåda, pentry med tryckvatten samt en toalett. Skjutdörren i hytten gör det enkelt att snabbt ta sig ut på däck. Varma sommardagar öppnar man med fördel den stora takluckan.
Finnmaster Pilot 7.0 bestyckas lämpligen med en utombordare på mellan 90–150 hk. Som exempel kan nämnas att en 115-hästare räcker till en toppfart på 28 knop. Men det är ingen fart som denna bruksbåt trivs speciellt bra i och den som vill kunna åka så fort bör leta vidare. Ett betydligt mer trivsamt fartområde hittar man i trakterna kring 15-20 knop. Eller varför inte deplacementfart på 5–7 knop?
Världspremiär på någon av vinterns båtmässor i Europa. Oklart vilken än så länge.
Data Finnmaster Pilot 7.0:
Längd 6,60 m
Bredd 2,50 m
Vikt (utan motor) 1 250 kg
Personer 7
Kojplatser 2
Bränsle 139 l
Vatten 40 l
Motor 90–150 hk
Kategori C
Pris ej klart
Mer info: www.finnmaster.fi/sv