Evoy växer med fler båtmotorer – vill skynda på elektrifieringen
Ett batteri, två motorer och ett genset. Norska Evoy vill skynda på elektrifieringen av såväl den kommersiella som den privata marknaden. Nu gör man en rejäl utökning av produktkatalogen.
Nederländska METS (Marine Equipment Trade Show) är en mässan som har allt och lite till vad beträffar båttillbehör. Här blandas ”vill ha”-begär med smarta lösningar och ögonvattnande prislappar. Föga förvånande är det också en plats där stora namn inom branschen lanserar sina senaste projekt.
En av de som följde denna modell var Evoy. Den norska elmotorstillverkaren gav dessutom tvåpar i nyheter – två motorer, nytt batteri och genset.
Vad konsumenterna vill ha?
Den kanske vanligaste kritiken mot elektrifiering, såväl på land som på sjön, är räckvidd och bristen på laddinfrastruktur. En utmaning som båt- och motortillverkare behöver ägna hitta gångbara lösningar för. Under Hamnens Elbåtsmässa var detta en av punkterna som Evoys vd Leif Stavøstrand tog upp.
Troligtvis hade han redan då nästa steg i åtanke.
Under METS var en av Evoys stora nyheter nämligen inte eldriven. Istället rörde det sig om en generator som sömlöst ska kunna integreras med batterier och drivlina. Vad som däremot skiljer Evoys lösning är att man låter kunden själv välja vilken typ av bränsle som ska användas för att i sin tur generera energi till batterierna.
– Att ha en räckviddsförlängare eller generator ombord ger en större trygghet när du använder systemet. Det är dags att göra våra kunder varse om att detta är ett alternativ med Evoy. Räckvidd och förtroende är två av våra mest betydande hinder. Denna generator ska ta itu med båda dessa aspekter, säger Leif Stavøstrand.
En generator, eller genset som de ofta kallas, är långt ifrån ett nytt system. Under Hamnens upptäcksresa till Färöarna fick vi uppleva eldrift under generator ombord på färjor, ett vanligt användningsområde för just denna typ av framdrift. Nu vill Evoy göra det enklare för vanliga konsumenter och fritidsbåtsägare att använda sig av samma system.
– Oavsett om du är en privatperson på semester eller driver en arbetsbåt kan det hända att du behöver åka till en plats där du är osäker på tillgången till laddning. Med en räckviddsförlängare behöver du inte oroa dig, säger Marius Dyrseth, CTO på Evoy.
Från kommersiella applikationer ser man dessutom hur eldrift med en generator ombord drar ner utsläppen till någonstans mellan 50 och 80 procent beroende på användningsområdet.
De nytillkomna produkterna. Foto: Evoy
Nya motorer
Utöver generatorn lanserar Evoy även två nya motormodeller. Båda är inombordare och producerar 120 respektive 300 hästkrafter. Vad beträffar den mindre varianten är man i stort sett ensam med att ge en inombordsmotor med motsvarande effekt.
– Sedan Evoy grundades har det funnits en stor efterfrågan på denna storlek. Vi är således glada att nu kunna erbjuda den. Eftersom den passar både mindre planande skrovbåtar samt större båtar gående i deplacementsfart är detta verkligen banbrytande, säger Leif Stravøstrand.