CompoSea – ny svensk tillverkare av snabba elbåtar

En snabbgående och sportig elbåt med bra räckvidd. Det var vad båtdesignern Jonas Mossberg såg för sig medan ett nytt svenskt båtmärke växte fram i en lada i Uppsala. CompoSea var namnet.

CompoSea_inledning
Snabbgående och sportiga elbåtar med bra räckvidd. Det var vad båtdesignern Jonas Mossberg såg för sig när ett nytt svenskt båtmärke växte fram i en lada i Uppsala. CompoSea var namnet

Tjugo år av hårt jobb bakom kulisserna med utveckling av fartyg till bland annat Marinen, Kustbevakningen, sjöpolisen. Det var vad båtdesignern Jonas Mossberg hade i bagaget när en idé började gro. En idé om att tillverka en snabbgående och sportig elbåt med bra räckvidd.

Anmäl dig till Elbåtsmässan – Sveriges enda elektrifierade båtmässa med provåkning, expertpaneler och det senaste branschen har att erbjuda – här!

Djärvt, kan tyckas, då kombinationen höga fart och lång räckvidd är en svårknäckt nöt. Men för all del, erfarenhet fanns både när det gäller att skapa lättdrivna skrov och att jobba med lätta material.

Nu färdig för marknaden

Två år sedan har nu gått sedan man sjösatte den första prototypen. En båt som sedan dess har genomgått en lång rad justeringar, förfiningar och förbättringar och som nu lanseras under namnet CompoSea SC21 och som utmärker sig med en klassiskt sportig look. Men som framför allt är helt och hållet eldriven.

Den nya svenska elbåten CompoSea SC 21 trivs bäst i trakterna kring 17 – 18 knop.

God för 30 knop

Enligt uppgift ska elmotorn på 100 kW i kombination med batteripacket på 80 kWh räcka till en toppfart på 30 knop (beroende på belastning och väderförhållanden). Bäst trivs CompoSea SC21 strax över planingströskeln i trakterna kring 17 – 18 knop och då räckvidden landar på 25 sjömil. Under planingströskeln och farterna runt fem knop kan man räkna med en räckvidd på runt 90 sjömil.

Inte bara planingsfart

– Och det bör kanske påpekas, säger Jonas, att båtfolk över lag kör så mycket långsammare än vad de tror. Man ser lätt för sig att man susar fram i full planing nästan för jämnan. Men så är sällan fallet.

Bästa planingsfarten är runt 17 – 18 knop med en räckvidd på 25 sjömil. I deplacementfart kommer man dock avsevärt längre på en laddning.

Rejäl badbrygga

I övrigt är CompoSea SC21 att betrakta som en typisk solskensglidare med två separata säten bakom styrpulpeten. Utöver detta finns det plats för ytterligare fyra personer i form av soffa och britsar. Sist men inte minst noteras en ovanligt väl tilltagen badbrygga.

Provkör CompoSea på Hamnens elbåtsmässa!

Passa på att prata med konstruktören och provåka CompoSea SC21 på Hamnens Elbåtsmässa helgen den 30 september – 1 oktober.