Caterpillar satsar på vätgasdrivna hybridinombordare
Känns rubriken igen? Det kan bero på att den är snarlik en rubrik från igår där det dock gällde Yamaha och utombordare.
Igår nåddes Hamnen av nyheten att Yamaha satsar på vätgasdrivna utombordare. Detta som ett led i sin strävan att nå netto-noll-utsläpp från sin egen verksamhet till 2035. Nu kommer nästa nyhet på samma tema där också Caterpillar pekar på Vätgas är ett av de bränslen som kan bli en framtida lösning för att minska utsläppen av koldioxid.
Statligt bidrag
Återigen är informationen mycket knapphändig men vad Hamnen erfar ska det röra sig om dieselmotorn CAT C13D som ska anpassas för att kunna hantera vätgas. Ett projekt som delvis finansieras av USA:s regering.
Pålitlig plattform
CAT C13D, som redan idag anses vara förhållandevis lindrig mot miljöns kan köras på 100 procent HVO, B100 destillerad biodiesel eller B100 standard biodiesel, tros bli en nära nog perfekt plattform för anpassning till vätgas. Men också för andra framtida typer av bränslen. Motorn erbjuds i flera effektklasser med start på 256 hästkrafter.
Projektstart efter nyår
Till skillnad från Yamahas stora satsning på vätgas och avtäckningen avtäckningen av den första prototypen redan på båtmässan i Miami den 14 februari så är Caterpillaras vätgasprojekt med CAT C13D än så länge bara i sin linda.