Axopar 28 – prisad och prispressad designdröm
När männen bakom Aquador, XO och Paragon skulle ta fram en ny modellserie så satte de upp tre tydliga mål. Axopar 28, som serien heter, skulle vara båtar med bra sjöegenskaper, lättdrivna skrov och konkurrenskraftiga priser. Vi har spanat in de nya modellerna på båtmässan i Helsingfors.
För att tillgodose det första målet, bra sjöegenskaper, var strategin tydlig. Axopar 28 skulle begåvas med dubbla steg och Jan–Erik Vitala, som är en av männen bakom det nya märket, sticker inte under stol med att man har sneglat på Nimbus 250 R, vilket i hans tycke är ett av de bästa stegade skrov som har konstruerats.
Till detta har den relativt låga fribord och att man har försökt att göra båten lätt med de två tydliga fördelar som det för med sig – lägre materialkostnader och lägre bränsleförbrukning.
Nästa grepp var att inte falla för frestelsen att vakuumgjuta båtarna utan att handlaminera såväl skrov som däck och balksystem på gammalt klassiskt manér. Också det för att hålla priset nere.
Sagt och gjort. Resultatet är Axopar 28 som nu finns i fyra versioner och som kommer till båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö den 1–9 mars. Nu hoppas man att de ska locka en bred målgrupp med sina stora utvändiga ytor, sina pressade priser och att alla ska hitta en passande variant. Kanske en öppen båt med stora öppna ytor? En hyttbåt med akterruff? Eller någon av de båda varianterna däremellan?
Men mest av allt framhåller man på att den är trevlig att köra och att den kan motoriseras efter behag. Billigast och snålast blir den med en enkel 150–hästare på akterspegeln som räcker till en toppfart på 35 knop. Då kommer man också undan med en förbrukning på 1,2 liter bensin per sjömil.
Troligtvis är det dock få, om ens någon, som beställer en båt av Axopars kaliber med en enkel 150–hästare där bak. Med 2 x 200 hk på akterspegeln kommer man ledigt upp i farter kring 45 knop och om man får tro Jan–Erik Viitala och konstruktören Sakari Mattila så går den särdeles stabilt och odramatiskt i hela fartregistret.
Hur gick det då med att skapa en båt med det konkurrenskraftiga priset? Som exempel kan nämnas att en Axopar 28 Open med en Mercury Verado på 175 hk kostar 575 000 kronor, vilket måste anses vara svårslaget för en hyperdesignad familjeracer på hela 28 fot som garanterad sticker ut från mängden.
Som redan nämnts har man pressat priset genom att handlaminera båtarna i stället för att vakuumgjuta dem. Men så byggs de också i en jättefabrik i Polen där arbetskraften är billig. Där produceras de dessutom från ax till limpa utan fördyrande underleverantörer. Förutom det självklara, skrov och däck, så tillverkas också detaljer som stolar, säten glasrutor, räcken, trädetaljer – ja kort sagt allt, i samma fabrik.
Samma fabrik och personal tillverkar för övrigt också en lång rad andra båtmodeller där stora märken som Sea Ray och Bayliner kan nämnas som exempel.
Axopar 28 | |
Längd: | 8,60 m |
Bredd: | 2,85 m |
Vikt: | ca 1 790 kg |
Max motor: | 300 hk eller 2 x 200 hk |
Bränsle: | 300 l |
Djupg: | 0.75 m |
Antal pers: | 8 |
Toppfart: | 45 knop |
Pris: | Openmodellen kostar 575 000 kr med en Mercury Verado 175 hk. |
Mer info: | www.axopar.fi |