Atali – trettio meter klassisk italiensk mahognylyx

Vakra_trajakten_Atali
Den vackra mahogny-jakten Atali präglas av klassiska linjer och invändig lyx.

Ibland dyker vi på något alldeles extra i utbudet av begagnade båtar som till exempel den här kallbakade mahogny-cruisern på inte mindre än 97 fot. 

Den må se som en jakt från svunna tider. Låt dock inte de klassiska linjerna lura dig. Det har faktiskt bara gått 16 år sedan man lade sista handen på henne vid Cantiere De Cesari-varvet söder om Ravenna på Italiens adriatiska kust.

Se också:
Kreugers värstingbåt Loris med 24 liter cylindervolym
Riva special – båten, myten och legenden!

Där och då byggdes hon på beställning av den, åtminstone i Italien, välkände juveleraren Carlo Traglio. Från lagd order till sjösättning tog det inte mindre än 19 000 arbetstimmar.

Svenska ägare

Till en början gick hon under namnet Ardis II 2017 men sedan en svensk träbåtsälskande familj förvärvade henne har hon alltså fått heta Atali. De senaste fem åren har hon trafikerat exotiska farvatten såväl i Medelhavet som kring Bahamas.

Pedantiskt skött

– Hon har varit en verklig kärlek för oss. Ingenting har förbisetts för att hålla henne i det här anmärkningsvärda skicket, sa Atalis 29-åriga skeppare, kapten Omar Lambroni till nätmagasinet Robb Report i samband med en provkörning.

 

Den vackra mahogny-jakten Atali präglas av klassiska linjer och lyx.

Atali är för övrigt den näst största båten som Cantiere De Cesari-varvet har byggt under sin 50-åriga historia. Enligt uppgift ska hon inte bara vara vacker som en dag utan också förhållandevis snabb med sina dubbla MTU-turbodieslar (2 x 1 500 hk). Ett montage som ledigt räcker till en toppfart på 30 knop och en marschfart runt 22.

Pris 37 miljoner

Nu är Atali till salu hos båtmäklaren Denison Yachting för närmare 37 miljoner kronor. I priset ingår bland annat stabilisatorer från Humphree, en stor U-formad täckt uteservering, ett välutrustat kök med bänkskivor i marmor från Sardinien, en elegant master-svit med lackat trä samt gästsviter som heller inte går av för hackor.

Foto: Denison Yachting