RIB och hyttbåt i extremt tålig plast – vi testar Arctic 23

En hyttbåt som ser ut som en RIB men som är något mycket tåligare. Arctic 23 ska klara alla väder som skärgården kan utmana med. Det lovar iallafall tillverkaren. Här är våra första intryck från testen.

Arctic_23_inledningsbild
Arctic 23 är byggd för att tåla allt av väder, vind och påfrestningar.

En RIB – fast ändå inte – som är byggd i samma material som skärbrädor av en tillverkare som är specialiserad på räddningbåtar och hydrokoptrar. Det är, hur rörigt den än verkar, vad Hamnens utsände har slagit klara i för dagen. Vi ringer upp Claes Olivecrona:

Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Arctic 23 samt få tillgång till hela Hamnens arkiv av testade båtar!

Först och främst – är det en RIB eller inte?

– RIB betyder som bekant Rigid Inflatable Boat och eftersom Arctic 23 inte är inflatable, eller uppbåsbar på ren svenska, så är svaret nej.

Men det ser ut som en RIB?

– Ja, och dessutom uppför den sig som en RIB med sitt vassa skrov och den stabiliserande kragen runt omkring.

Och så är den byggd i samma material som en skärbräda?

– Ja, eller polyethylene som det egentligen heter. Det är ju bra om man vill skära upp bröd, eller rensa fisk direkt på däcket. Viktigare är dock att det för extremt stryktåligt och beständigt så som sig bör på en allvädersbåt.

Det är alltså en riktig hårding?

– Ja, det får man säga då den är byggd av en tillverkare som har specialiserat sig på räddningsbåtar.

Hur märks det i praktiken?

– Den väger hela två ton vilket i kombination med en mycket vass V-botten klarar det mesta av elaka brottsjöar och annat. Man kan helt enkelt köra den då andra båtar med fördel stannar kvar i tryggheten bakom hamnpirarna?

Vilket märks på förbrukningen?

– Jajamen! Vi återkommer till det i testen som publiceras inom kort. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)

Fler iakttagelser?

– Ja, man kan ju tro att det är bysmeden som har varit i farten, på gott och ont, när man synar vissa detaljer närmare. Sist men inte minst verkar min sidekick, skeppshunden Valter, förvånansvärt nöjd.

– Han kan annars vara ganska orolig till sjöss så vi kan nog vänta oss ett bra betyg ur ett hundperspektiv, avslutar Claes Olivecrona.

Se också – allvädersbåtar i jämförande tester:
7 – 8 meter
8 – 9 meter – del 1
8 – 9 meter – del 2
9 – 10 meter
10 – 11 meter
11 – 12 meter
13 – 18 meter