Första bilderna på Aquadors nya flaggskeppsmodell

I en svårt påverkad båtmarknad där fler och fler tillverkare drar åt svångremmen satsar finska Aquador. Dessutom med sin största modell någonsin – flaggskeppet Aquador 400 HT som får sin premiär på båtmässan i Düsseldorf.

Aquador 400 HT var namnet från på det nya flaggskeppet från den finska tillverkaren. Båten blir den tredje i den nya HT-serien där man gjort ett tydligt avsteg från sin tidigare design och som till en början fick ris av Skippos Gustav Morin när den lanserades för snart två år sedan.

Strävan har varit efter att skapa så mycket utrymme som det bara går och det lyckades man åtminstone med i 25-fotaren.

Ett annat avsteg från Aquadors tidigare hardtop-modeller var att man nu hade alternativet att hänga en utombordare bak på akterspegeln. Samma sak gäller för nya Aquador 400 HT som kan bestyckas med dubbla V10:or signerade ”Mercury Verado” . Även om utombordare främst är tänkt för den amerikanska marknaden lär det finnas de som uppskattar detta även i våra nordiska vatten.

Ombord ska det finnas tre hytter med totalt åtta bäddar, en stor salong med soffgrupp och ställbart bord som kan göras om till en sovplats. I aktern finns en stor badplattform och i fören ett loungeutrymme för soldränkta dagar i skärgården.

En tydlig blink mot preminumsegmentet

Under de senaste åren har den breda båtbranschen varit i något av en svacka men premiumsegmentet har fortsatt gå starkt. Därför är det föga förvånande att Aquador vill positionera sig tydligare för att få in ytterligare en fot på den mer exklusiva marknaden. Något som även bekrävtas av Jan-Erik Lindström, vd för Nimbus Group.

– Med nya 400 HT tar Aquador ett tydligt kliv upp i premiumsegmentet, ett segment som Nimbus Group ökat sitt fokus på under senare år. För en båttillverkare erbjuder premiumsegmentet ett flertal fördelar såsom högre marginaler, stabilare marknad med lägre volatilitet samt en betydligt mer förutsägbar försäljnings- och tillverkningsprocess, säger Jan-Erik Lindström.