Alukin SCR 850 – första intrycken från testen

Alukin-SCR-850
Hamnen testar aluminiumbåten Alukin SCR 850.

Hård på utsidan och mjuk på insidan. Ungefär så kan skulle en fördom om Alukin SCR 850 kunna låta. Frågan är om det stämmer med verkligheten? Vi haffar Hamnens reportrar på fältet.

Hamnen håller som bäst på att lära känna nya Alukin SCR 850 i en test som inkluderar allt från hårdkörning till övernattning. Så frågan är:

Hur är det med hårdheten och mjukheten?

– Jo, nog är det en hårding på fler än ett sätt, säger Gustav Morin, och fortsätter.

– Men framför allt är Alukin SCR 850 lite av ett trendbrott bland aluminiumbåtar. De har ju över lag blivit alltmer av öppna styrpulpetare, eller hyttbåtar med öppna fördäck. Denna har en ruff som inte bara ska fungera som stuv. Den ska faktiskt erbjuda ett dugligt boende.

Är den verkligen tillräckligt stor för att det ska funka?

– Det är just det vi håller på att ta reda på – om det ens är vettigt att försöka skapa bokomfort i en 8,50 meter lång plåtbåt.

Så ni ska övernatta?

– Jepp, dels det och så kör vi i alla möjliga förhållanden. Öppet hav, mörkernavigering med radar inklusive en tur till Grönskär och Huvudskär med flera ställen i Stockholms ytterskärgård.

Se också:
Test av Alukin CW 750 – skärgårdsdröm med bogramp
Rundtur på Alukins bjässe – Alukin SCR 950 Wa
Test av Alukin C750

Så vad har ni lärt er än så länge?

– Vi har lärt känna Alukin SCR 850 som en ganska sansad båt i det allt mer extrema utbudet av aluminiumbåtar där skroven blir allt vassare och motorerna allt större. Att, som i det här fallet, nöja sig med 19 graders V-botten och en Mercury V8:a på 300 hk har sina fördelar.

Och nackdelar?

– Det är det vi får se. Vi noterar också ett ganska bulligt förskepp som säkert har sin poäng när det gäller bokomforten men frågan, som vi nu ska ska söka svar på, är vad det gör för köregenskaperna.

 

Skippo testar Alukin SCR 850 under två kalla dygn i Stockholms ytterskärgård och besöker bland annat Grönskär och Huvudskär.

Fler noteringar?

– Ja på temat boende och allvädersbåt så noterar vi finesser som en rejäl värmare.

Så nu hoppas ni på snöglopp och skitväder för att se hur mycket av en vinterbåt Alukin SCR 850 är?

– Ungefär så ja.

Och vi som undrar vad båten går för i dessa förhållanden och som vill veta hur den står sig mot konkurrenterna får vackert vänta tills testen publiceras?

– Japp, håll ut och passa på att bli medlem i Skippo Plus redan nu, avslutar Gustav Morin.

Här är tillverkarens information om Alukin SCR 850.