Nya svenska superbåten – säker i första hand
Att prata om att säkerhet står i centrum under bygget av en båt god för 100 knop kan ju verka snudd på skrattretande – men det är ord som framhålls när Hamnen.se nystar vidare i Swecats Hyperbåt-projekt.
Fyra säten istället för två. Och så ytterligare en handfull komforthöjande detaljer som man tror och hoppas ska falla allmänheten på läppen.
Det är det direkt synbara som skiljer turistversionen tävlingsversionen.
Lite lugnare
Men viktigast är de förändringar som har gjorts för att turistversionen ska vara någorlunda säker i händerna även på den som inte är en rutinerad tävlingsförare ut i fingerspetsarna.
Hamnen.se testar polisens X-Cat i Dubai.
Efter vad Hamnen.se erfar så ska stor möda ha lagts på att skapa en vindruta som inte bara skyddar mot väder, vind och rykvatten. Utan som också står emot om båten skulle dyka i en brottvåg.
Eller kanske rent av slå runt vid oförsiktig hantering.
Lagt på hullet
Men innan det senare sker ska det ha gått långt. För förutom det redan nämnda är turistversionen också flera hundra kilo tyngre än racingversionen.
Allt för att göra den lite mer förlåtande när den hanteras av mindre rutinerade förare. Samtidigt hävdar tillverkaren att båten, trots sina extra kilon, inte ska ha förlorat nämnvärd prestanda.
Se också:
Ny galen svensk fritidsbåt god för 100 knop!
Extrem tävlingsbåt erbjuds i turistversion
Vidare rekommenderas turistversionen med 2 x 200 hk på akterspegeln även om det går utmärkt att beställa den med ända upp till 2 x 400 hk för den som känner sig hågad, nödd och/eller tvungen att ha det.
Raka frågor till tillverkaren om toppfart och andra data får luddiga svar med hänvisning till siffror som ”ska släppas framöver”.
Men tidigare uppgifter från Swecat säger att deras CFD-beräkningar (computational fluid dynamics) visar att båten ska kunna dra så lite som 1,5 liter per sjömil med en marschfart på 70 knop. Och enligt kommentarer från provkörningar i sociala medier ska toppfarten ligga omkring 100 knop.
Utbildning ingår
För alla er som oroar er över att såväl Kreti som Pleti nu kommer att bränna runt i cirka 100 knop så kanske ni kan finna någon sorts lugn i att det i köpet också ingår en, enligt uppgift, ganska gedigen och välanpassad utbildning i högfartsmanövrering.
Ett riktmärke prismässigt är 3 495 000 kr inklusive 2 x Mercury 400R.