Nybörjare testar Pentas Assisted Docking i skarpt läge
Det är bäddat för haveri – eller vad sägs om att låta en nybörjare lägga till en 46-fotare med flybridge i kraftig sidvind mellan två juveler till klassiska båtar? Hamnens Claes testar tillsammans med Volvo Penta.
Inslaget är producerat i samarbete med Volvo Penta. Men likväl så är det på riktigt. Det finns inga omtagningar eller iscensättningar. Enigt säkra källor är övriga ombord, som inte syns i bild, påtagligt nervösa då Hamnens Claes Olivecrona ska backa in med en närmare 18 ton tung bjässe mellan två andra båtar.
Se också:
NaviWheel – konstformen att lägga till går i graven
Må vara att Claes är en rutinerad båttestare på Hamnen. I dessa sammanhang är han likväl ganska grön och ute på djupt vatten.
Glöm vind och strömmar
Till sin hjälp har han Volvo Pentas nya finess – Assisted Docking – som är en utveckling av den numera välkända joystick-styrningen. Poängen är att man numera inte behöver kompensera för vind eller strömmar för att få båten att ligga stilla med centimeter-precision. Det är bara att släppa alla kontroller och båten ligger stilla.
Tre grader i taget
Från detta läge kan man, hur långsamt man vill, få båten att vrida sig tre grader i taget eller röra sig i längsled med full kontroll.
Det hela bygger på individuellt styrda IPS-drev, elstyrning, joystick samt Dynamic Positioning System och i en slug kombination.
Se testen!