Vårrusta som en varvsman: Anders Almén ger sina bästa tips

Fasad, yta och kosmetika tjatas det till leda om på båtklubbarna under vårarna. Här kommer Båtbaronen, Anders Alméns, bästa vårrustningstips gällande sådant som verkligen är viktigt. 

Hur säkerställer man att båten inte bara glänser – utan också håller tätt och startar som den ska? Skippo frågar båtprofilen Anders Almén, med över 46 års erfarenhet av att driva varv, om hans bästa tips om vilken vårrustning som är viktigast inför sjösättningen.

Anders Almén har sålt sitt varv till Gurra Krantz från ”Över Atlanten” och är numera själv flitig båtklubbsmedlem. Nu när våren är här förbereder han sin flotta av båtar inför sjön: en Tresnipa från 50-talet, en mahognysegelbåt, en Morgan 44 och transportbåten Segmo 31. Med så många båtar på sitt samvete måste han ha full koll på vad som verkligen spelar roll inför vårrustningen.

Skit i poleringen – se till att båten inte sjunker

– Vad är poängen med en skinande ren och blankpolerad båt om den ändå sjunker kort efter sjösättning?

– Och vad är det för vits med ett Ajax-doftande motorrum om motorn ändå ska skrotas på grund av taskigt underhåll av det enklaste?

Motorn först – men starta inte på land!

Enligt Anders börjar all vårkontroll med motorn:

– Det viktigaste är att kylningen fungerar som den ska. Och att det finns olja och bränsle. Men starta inte motorn på land utan kylvatten – då riskerar du att bränna impellern.

Anders tipsar också om att serva motorn redan på hösten, men om det missats bör det ske nu. Drev och genomföringar bör kontrolleras noggrant – inklusive vakuumventiler och slangar.

Batterierna – laddade eller kasserade?

Har batterierna stått kvar i båten hela vintern utan laddning är risken stor att de är förbrukade:

– Då är det bara att ta dem till återvinning och köpa nya. Det är ingen idé att försöka rädda dem.

Han poängterar också att litiumbatterier är tåligare, men bör lagras på 50 % laddning över vintern för att behålla sin livslängd.

Tipsen som räddar din utombordare från tjuvar

Båtmotorstölder är ett växande problem, särskilt bland nya utombordare. Anders mest effektiva – och okonventionella – lösning?

– Spraymåla hela motorn med graffiti. Inte bara kåpan – hela motorn! Då vill ingen tjuv ha den.

Rengör lagom mycket – och vid rätt tid

Många är för ivriga med att skrubba hela båten på land, men Anders föreslår ett smartare upplägg:

– Polera skrovet på land, men spara däckstvätten tills båten ligger i vattnet. Då har man tillgång till slang och slipper få smutsiga fötter direkt igen.

Mögel ombord? Inga problem, enligt Anders.

– Använd Ajax, ammoniak eller klorin. Det viktiga är att få bort det.

Bottenfärg, bottentvätt och biocidregler

När det gäller bottenfärg har reglerna blivit strikta. Många båtklubbar kräver att man tar bort biocidfärger, särskilt i Östersjön.

– Jag har kört bottentvätt på min Segmo 31 i år. Det funkade bättre än jag trodde, även om drevet var ett helvete att få rent.

Genomföringar – den viktigaste livförsäkringen

Den mest förbisedda – men livsviktiga – delen av vårrustningen är genomföringarna. Motionera alla kranar, smörj med 5-56 och kontrollera att slangar sitter fast:

– Om en kran inte går att stänga måste den bytas. Och skriv upp var alla sitter! Det är inte lätt att hitta dem när båten väl tagit in vatten.

Detta svarar båtbaronen på i videon högst upp i artikeln

  • Varför man bör vänta med att att tvätta däcket innan sjösättning
  • Varför man ska provstarta båtmotorn på land i god tid innan sjösättningen, och hur man undviker att bränna impellern när man gör det.
  • Varför det är bäst att göra stora delar av den så kallade vårrustningen redan på hösten, strax efter torrsättningen.
  • Hur försäkringsbolaget vara till hjälp under vårrustningen
  • Vilket som är det i särklass mest effektiva sättet att få tjuvarna att ge fan i min utombordare.
  • Vad det var som fick Båtbaronen Anders Almén att tvärvända när det gäller inställningen till behandling av båtbotten

Reportrar i videon