Ratt eller rorkult – starka åsikter i Hamnen Studio
Ratt eller rorkult? Det är frågan för dagen i Hamnen Studio där vi utser en solklar vinnare. Se inslaget!
Kanske var det när vi testade Terhi 450? Eller möjligtvis Sandström 460 Classic? Oavsett vad så blev det en påminnelse om rorkultens förträfflighet. Inte minst då det ger en härligt distinkt styrning.
Varför ratt?
Likväl lever rorkulten en undanskymd tillvaro på våra breddgrader där ratten är det självklara valet även på små båtar. Ett faktum som, vid en närmare tanke, framstår som obegripligt. Varför slösa med värdefullt utrymme i RIB på fem meter?
Se också:
Dödslängtande dragracing i Bangkok
I inslaget ovan slår vi sålunda ett slag för rorkulten. Speciellt som den har utvecklats de senaste åren med hydraulstyrning och ställbar tröghet i styrningen. Förbi är den tid då man med fördel väljer rattstyrning för utväxlingens skull. Och för att orka hålla en tung utombordare i styr på upprört vatten.
Inombordar-diesel med rorkult
Om rorkult i kombination med stora utombordare är ovanligt i våra farvatten så är det desto vanligare utomlands. Inte minst i Thailand där man obekymrat styr så kallade long-tail boats med V8 diesel-inombordare med rorkult. Den som inte tycker att det är galet nog kan spana in hur en hemma-mekare lika obekymrat monterade en gammal 200-hästars utombordare med hemmabyggd rorkult på en 14-fots flatbottnad aluminiumbåt.