Eldrift – det våras för gamla tiders båtdesign
Modern teknik och gammal hederlig båtdesign. Det kan vara nyckeln om en elbåt ska få bra räckvidd. Hwilas Viktor Norstedt berättar mer på Hamnen Electric boat Show.
Ett smycke med en fantastisk detaljkvalitet. Därtill eldrift samt en drivlina som ska vara något utöver det vanliga. Allt det där har Hamnen redan konstaterat i tidigare artiklar. Nu frågar vi oss vad som krävs, utöver sagda drivlina, för att en elbåt ska komma upp i en acceptabel räckvidd?
Svaret ligger i långa och slanka skrov. Eller skrov så som de såg ut i början på förra seklet när det inte fanns så mycket motorkraft att tillgå.
Se också:
Hwila 25 med eldrift – “den är otroligt tyst”
Eldrivna Hwila 25 – lättdrivnast och vackrast
Hwila 25 – svenskt smycke med otroliga detaljer
– Faktum är att Hwila 25 är inspirerad av just äldre tiders båtdesign, närmare bestämt av Iwar Kreugers Loris så som hon såg ut när hon klöv vågorna med sin vassa stäv och lämnade minimalt med svall efter sig säger Viktor Norstedt, delägare och vd på Hwila och fortsätter:
132 sjömil i kanalfart
– Till detta kommer en elmotor som vi har utvecklat i tre års tid, en POD som kan vridas 120 grader och som gör manövreringen till en barnlek för den som briljera i trånga hamnar. Viktigare är dock att den är väldigt effektiv. Allt sammantaget ger detta en räckvidd på 132 sjömil i 4 knop och 32 sjömil om man prompt måste gasa på i 8 knop.
Se inslaget ovan eller se hela livesändningen från Hamnen Electric Boat Show!