Eldriven foilande surfbräda i tuff räckvidds-test

En leksak med mycket begränsad räckvidd för vattensport i hemmaviken. Så känner vi eldrivna surfbrädor över lag. Men med den foilande brädan Awake Vinga vill man mer. Mycket mer. Här är första intrycken från testen.

Awake_Vinga_inledningsbild
Awake Vinga öppnar sig nya möjligheter när det gäller nya användningsområden.

Eldrivna surfingbrädor utan foils i all ära. Men det helsvenska företaget Awake vilar inte på hanen när det gäller att utveckla sina produkter. Nu talas det om en bräda med en räckvidd på 20 sjömil och som ska kunna köras i upp till två timmar innan det är dags att plugga i kontakten igen. Allt tack vare effektiva foils som minimerar den våta ytan. Nu undrar vi:

Är den så bra som det tillverkaren säger?

– Nja, jag vill ju inte avslöja allt här och nu utan väntar tills testen släpps inom kort. En test där jag – en hundra kilos nybörjare – ska åka runt Lidingö i stökiga förhållanden, säger Gustav Morin. Något som jag har länge har velat göra.

Se också:
Test: Awake Rävik 3 – helvild eldriven surfbräda
Awake Vinga – ny svensk foilande elbräda
Svenska Awakes nya bräda tar elsurfingen till högre höjder

Men du har ju redan testat wakeboards och surfbrädor i olika varianter?

– Ja och snurrat runt och lekt i hemmaviken. Men att transportera sig på riktigt är en helt annan sak. Med Awake Vinga öppnar sig nya möjligheter. Jag drömmer om att kunna arbetspendla mellan Nacka och Lidingö och slippa allt vad köer, förseningar och irritation heter. Att kunna få lite motion, äventyr och egen tid varje dag utan att släppa ut avgaser.

Och det går bra?

– Återigen, siktet var inställt på att köra de 13 sjömilen runt Lidingö till att börja med. Så fort vi släpper testen så får man veta hur det gick.

Att snurra omkring i hemmaviken är en sak. Nu är frågan – duger Awake Vinga till något mer än bara det? Testen där Hamnen gör runt hela Lidingö, tidvis i stökiga förhållanden, släpps inom kort.

Men den har en teoretisk räckvidd på 20 sjömil?

– Ja, men det förutsätter att man inte ramlar. Det kostar mycket energi att starta om. Tillverkaren säger dock att de har avverkat 16 – 17 sjömil på Ving och jag gissar att det var i gynnsamma förhållanden.

Av bilden här intill att döma så blev det åtminstone en vurpa längs vägen?

– Bilden ljuger. Jag är en gudabenådad och på alla sätt fantastisk wakeboardåkare. Vurpor är ingenting som jag sysslar med.

– Skämt åsido. Testen släpps inom jättekort. Håll ut, avslutar Gustav Morin.