Cormate T28 – första intrycken från testen
Hamnen utsätter den moderna klassikern Cormate T28 för väldigt hårda prov och nu är frågan – var de kanske för hårda? Här är Hamnens första intryck.
Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Cormate T28 samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!
Marstrand. Iskall vårdag. Strålande sol. Men framför allt – hård vind och hög sjö ute på havet. Det är nu det ska ske – Cormate T 28 ska få sig en genomkörare och mannen bakom ratten är Hamnens Gustav Morin.
Vi snackar alltså om en båt vars skrov är designat av racergurun Egil Ranvig som också står bakom Hydrolift.
Så Gustav – är Cormate T 28 så välsvarvad och effektiv som det påstås med skyhög toppfart, låg förbrukning och fantastiska köregenskaper?
– Njae, förbrukningen och toppfarten har vi inte hunnit kolla så noga ännu men klart är att den går högt och lätt på sin skarpa V-botten. Men så, ehhh…
Ja?
– Men så funderar jag också på om jag pushade båten för hårt när vi var ute och bände på havet.
Hur då?
– Ja, det blev en del skapliga luftfärder och Cormate T 28 kanske är mer att betrakta som ett smycke än en utpräglad racer. Jag kanske pushade för hårt. Men så står det också i marknadsföringen att den ska klara ”tuffa tag” och att skrovet med 25 graders bottenvinkel är ”fantastiskt sjövärdigt” och då ser jag det lite som min plikt att testa om det stämmer.
Hårdkörning har väl blivit lite av din roll i testlaget.
– Nja, så låter det väl mest om du frågar min kollega Claes. Jag tycker att det jag sysslar med för det mesta är rimligt och inom ramen för vad tillverkarna hävdar att båtarna de säljer ska klara av. Men ibland borde jag kanske vara lite mer anpassningsbar till såväl båt som förhållanden. Som förare i den här båten kontrollerar man gubevars en V8 med inte mindre än 430 hästar och det kanske inte går helt hand i hand med en öppen Marstrandsfjord när det blåser kuling.
Kan du utveckla?
– Ja, absolut. Men det får bli i testen som publiceras inom kort (Uppdatering: som nu har publicerats, se testen här. ).
Hur reagerade Claes Olivecrona – testlagets mindre vildsinta hälft?
– Som vanligt när jag trycker på lite. Han är mer anpassningsbar, om man säger så.
Men Cormate T 28 är har väl mer än bara köregenskaper?
– Absolut. Jag ser tydliga likheter med en klassiska sportbilar när det gäller såväl stil som körposition och känsla.
– Sedan har den ju en bra sittbrunn med nio sköna sittplatser, solbäddar samt ett dugligt boende under tak. Mer om det i testen, avslutar Gustav Morin.
Svensk återförsäljare är Marstrand Yachts.
Se också:
Test: Cormate 22 — norsk stekare på racingskrov
Cormate Chase 34 – god för 82 knop!