Ockelbo bestyckar hyttbåt med dieselutombordare från Cox
Efter år av optimering, utveckling och tester inleder plåtbåtstillverkaren nu ett samarbete med DPower. De första båtarna ska levereras redan under de kommande månaderna.
Båten det gäller är Ockelbo B25, en båt som i vårt test beskrevs som en arbetsbåt med vissa egenskaper och uttryck från en fritidsbåt. En parning med vad som sägs vara världens mest kraftfulla dieselutombordare, Cox dieselmotorn CXO300, lovar Ockelbo själva ett bränslesnålt och renare alternativ med kapade serviceintervaller.
I ett pressmeddelande skriver Ockelbos Michael Waax:
”CXO300 är ett spännande alternativ och kompletterar de övriga bensinmotorerna vi erbjuder på våra båtar. Ockelbo B25 Cab är en året-runt-båt med ett robust och tåligt skrov. Utrustad med CXO300 öppnas nya möjligheter för så väl kommersiella aktörer, som för pendlare och myndigheter. Kombinationen är ett hållbart alternativ för alla som använder sin båt en stor del av året och tillfredsställer kraven på lång livslängd, längre serviceintervall samt lägre bränsleförbrukning”.
Diesel har högre verkningsgrad än bensin och redan där har man fått lägre bränsleförbrukning. Men även om förbättrad bränsleekonomi är något som frestar såväl kommersiella som privata båtägare tror vi på Hamnen att just denna motor- och båtkombination är något som kommer framförallt rikta sig mot en kommersiell sektor. Allt kopplat till priset som är generellt är markant högre än för motsvarande bensinmotor. Ockelbo har dock ännu inte släppt exakta paketpriser på båt och motor, så det är än så länge lurigt att jämföra ordentligt.
Längre livslängd, lägre serviceintervall och lägre bränsleförbrukning är några av löftena från partnerskapet.
Med det sagt hävdar man höga hastigheter trots tung belastning, det ska gå att nå över 40 knop med 6 personer ombord. Något som ska vara svårt med motsvarande bensinmotor. I mångt och mycket har man såklart dieselmotorns höga vridmoment att tacka detta för. Dieselmotorer är som bekant i regel starka och robusta men inte så högvarviga och därför är baksidan lägre toppfart förutom när lasten är tung.
Vi ber att få återkomma med ett test och se ifall löftena om 30 procent minskad bränslekonsumtion håller i verkligheten.