Nordkapp Airborne 6.3 – tuff och praktisk RIB så in i Norden
En RIB som är speciellt anpassad för våra nordiska förhållanden med robusta och sportiga egenskaper i ett och samma paket. Så långt tillverkarens beskrivning. Här är Hamnens första intryck från testen.
”Det finns flera smarta lösningar och vi tror att dessa kommer att tilltala människor i norr. Båten kommer enkelt och snabbt upp i plan och ger mycket bra svar på rattutslag. Våra tester har också visat att den skarpa V-botten (22 grader) ger mjuka landningar i vågor och behaglig gång också i stökig sjö.
Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Nordkapp Airborne 6 samt få tillgång till hela Hamnens arkiv av testade båtar!
Så sa designern Espen Thorup i samband med lanseringen av storasystern Nordkapp Airborne 7 och nu undrar vi – kan man känna igen Nordkapp Airborne 6 i detta?
– Ja, det tycker jag. Den känns helt klart sportig att köra med sin förhållandevis stora motor. Men så har den också lite slankare tuber än vad vi är vana vid på RIB:ar. Något som får den att se lite slimmad ut samtidigt som det spar en del plats invändigt, säger Claes Olivecrona.
Och de smarta lösningarna?
– Jo, sådana finns och smarta finesser i stort och smått är ju något av Espen Thorups paradgren. Jag tänker inte minst på fotsteget i fören som är integrerat i skrovet och som underlätta klivet iland och ombord. Men också på kapellet som sekundsnabbt kan dras över dynorna och pulpeten utan att allt krångel som brukar komma med kapellhantering.
Fler tidiga iakttagelser?
– Ja, jag gillar förarplatsen som går i samma sportiga stil som båten i övrigt. Nordkapp Airborne 6 har rejäla stolar och därtill en ovanligt bred och väl tilltagen vindruta för att vara en RIB.
En Nordenanpassad vindruta?
– Ja, eller jag vet inte. Man har gjort vad man kan för att skapa bra skydd för föraren men det är ingen enkel uppgift på en sexmeters RIB. Nog gör sig fartvinden påmind lik förbaskat.
Och köregenskaperna?
– Det verkar lovande än så länge och det är ett jädrans klipp i accelerationen. Jag återkommer med mer djuplodande analyser i testen. Mycket pekar på att det här kan bli en riktig åkupplevelse, avslutar Claes Olivecrona. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)