Mantaray M25 – ett lyft för hela båtvärlden!
Det må vara stora ord. Men med tanke på hur Mantaray M25 banar väg för låg förbrukning, minskat klimatavtryck och obefintliga svall till ett försvarbart pris så kan detta bli en jättehit. Se testen!
Bärplan. Intet nytt så långt. Den första bärplansbåten lär ha utvecklats 1905 i Italien av Enrico Forlanini, flygingenjör från Milano. Båten testades 1906 på Lago Maggiore och nådde en hastighet på 30 knop med en motor på 75 hk.
Att sedan påstå att detta blev någon omedelbar hit vore dock att fara med ordentlig osanning. Det är först på senare år som idén att flyga fram en bit ovan vattenytan har fått ny kraft. Inte minst på våra breddgrader där man pratar om ”Det svenska foilingundret” och där eldrivna Candela har skapat sig ett namn i hela båtvärlden.
Foilar på sitt eget sätt
Men Mantaray M25 är någonting annat. Speciellt utmärkande är dess relativt okomplicerade och självbalanserande foiling-system som kräver noll och intet av datakraft och mjukvara. Något som i sin tur har bäddat för ett försvarbart pris för ett större antal båtmänniskor.
Andra har också läst:
När så Skippos Gustav Morin testar nyheten som första båtjournalist i världen blir det en kittlande upplevelse utöver det vanliga. Det ska visa sig att det krävs avsevärt mindre förkunskaper än väntat. En portion båtvett bara – och sunt förnuft.
Eller som han själv uttrycker det:
– … känslan just när den lyfter på sina foils. Det är som att det är något tungt som plötsligt släpper varpå man blir kvitt alla vågrörelser och förbrukningen sjunker drastiskt.
0,38 liter per sjömil i 24 knop
Gällande sagda förbrukning så notera under 0,5 liter per sjömil i 25 knop för denna 1 100 kilo tunga 25-fotare denna svinkalla vinterdag. Detta med 100 bensindrivna hästkrafter där bak. Enligt tillverkaren har man som bäst noterat 0,38 liter per sjömil i 24 knop i gynnsamma förhållanden.
Allt sammantaget är den här testen något utöver det vanliga. Frågan är om inte Mantaray M25 kan bli båten som banar väg för ett nytt slags båtliv då priset trots allt ligger under en miljon kronor?
Se testen!