Candela C8 slår världsrekord – korsar Ålands hav i foilande elbåt

Tur och retur Stockholm-Marinehamn på en dag. Föga imponerande med Finlandsfärja, desto mer beundransvärt i eldriven fritidsbåt. Ett obestritt världsrekord om man frågar svenska Candela.

Vi kan medge att världsrekorden när det kommer till hur långt en eldriven båt kan köra stundvis kan vara luddiga. Är kriteriet att göra det på en laddning, en viss tid, eller med eller utan bärplan? De olika elbåtstillverkarna har alla sin egen definition – likaså Candela.

Men med det sagt är det onekligen en bedriften att på en och samma dag korsa Ålands hav och köra tur och retur mellan Stockholm och Marinehamn på enbart el.

Det är tidig morgon i Stockholm när resan börjar i Stockholms Frihamn. Första delstoppet är Kapellskär innan man ger sig öppet vatten och sätter kursen mot Åland och Marinehamn.

– Elbåtars nackdel har varit den korta räckvidden, på grund av att traditionella båtskrov drar så otroligt mycket energi. Med vår bärplansteknik kombinerar vi hög fart och räckvidd, men man får så många andra fördelar. Att flyga över Ålands hav i total tystnad och utan slag och stötar var helt magiskt, säger Gustav Hasselskog, vd för Candela Boats.

Men hur gick laddningen till?

Den återkommande kritiken mot elbåtens vara eller icke vara är den ej utbyggda infrastrukturen för laddning – eller snarare snabbladdning. Det ska därför sägas att rekordet genomfördes med i stort sett idag befintlig infrastruktur.

Tack vare en portabel laddare på 40 kilowatt som kopplats in på Kapellskärs vanliga elnät behövde färden över Ålands hav inte vänta. Väl framme i Marinehamn kopplade Candela C8:an in sig på gästhamnens trefasuttag innan man på kvällskvisten körde tillbaka till ett dimmigt Stockholm.

– Med det här visar vi att elektriska långresor till sjöss inte bara är möjliga idag, utan att elektriska fartyg och båtar är överlägsna fossilfartyg, säger Gustav Hasselskog.

I videon nämns att den fossildrivna båten behövde tankas sex gånger under sin färd över till Åland. En siffra som vi på Skippos redaktion inte riktigt kan förstå då den Quarken 27 som användes som följebåt har en bränsletank på 300 liter och en rapporterad bränsleförbrukning på 1,6 liter.

De 75 sjömilen som en enkel tur till Mariehamn innebär borde med andra ord vara en baggis för följebåten utan att behöva tanka förutsatt att man lämnar med en full tank.

Ponera att förbrukningen skulle uppgå till 2 liter per sjömil så skulle man ändå, om än med nöd och näppe, klara en tur- och returfärd mellan Frihamnen och Mariehamn med en full tank.