Cormate Super Utility 27 – solskensglidaren som gör över 70 knop

Vid en första anblick en motorbåt i mängden men under vattenlinjen på nya Cormate Super Utility 27 döljer sig ett racing-inspirerat skrov.

Cormate-Super-Utility-27-körbild
Cormate kommer med löfte om ett särdeles effektivt skrov och en toppfart på +70 knop.

Den som är bekant med märket förstår vad såväl rubriken som ingressen ovan vill säga. Under vattenlinjen på Cormates senaste skapelse döljer sig ett skrov designat av den norska racergurun Egil Ranvig och risken finns att skenet bedrar. Cormate Super Utility 27 må vara en solskensglidare men är likväl god för mer än 70 knop.

Stora ord och löften

Därför är det heller inga små löften som kommer med denna båt. På hemsidan ordas det om en skrovform och en effektivitet ”som fram tills nu har varit omöjlig att uppnå med denna typ och storlek på båt”. Något som Skippo ber att få återkomma till i en test.

I övrigt sägs målet ha varit att skapa ett okompliderat och minimalistiskt flytetyg där stor möda har lagts på detaljkvalitet och finnish. Precis som förväntat på en dagtursracer av denna kaliber så har man också lagt stor möda på förarplatsens utformning som tillåter såväl sittande som halvstående körning.

Teakdäck, spoltoalett, dynor till solbädden på fördäcket, bord i teak, vattenskidbåge och testkörning och preparation inför leverans(!) är dock exempel på kringutrustning som kostar extra.

Med sin inombordare, en Mercruiser 6.2L V8 350 hk, sägs Cormate Super Utility 27 ha en föredömligt låg tyngdpunkt, låg ljudnivå och låg förbrukning i en frestande kombination. Enligt tillverkarens egna uppgifter kommer man indan med en förbrukning på 1,1 liter bränsle per sjömil i 40 knop. Toppfart (beroende på motorval) 46 till +70 knop. Pris från 116 900 Euro.