Om Anytec

Anytec är närmast synonymt med högfartsbåtar byggda i aluminium. Varumärket har sedan starten haft hög svansföring och många skulle nog hålla med om att det vilar en rejäl portion prestige över märket, vilket gör att dessa hårdföra grovisar smälter in även på paradbryggan i den fina yachtklubben. Anytecs båtar består av handsvetsade skrov och är designade för att prestera i höga hastigheter och klara av tuffa sjöförhållanden. Läs mer

Äldre modeller

Mer information

Om Anytec

Här talar vi alltså om i grunden robusta skapelser som kommit att bli tungt motoriserade prestandabåtar och högsta mode bland bättre bemedlat båtfolk som vill kunna röra sig snabbt och bekvämt i skärgårdarna – oavsett årstid. Aluminium används genomgående i båtarnas konstruktion, vilket ger hållbara och robusta skrov. Anytecs fokus ligger på att kombinera hållbarhet och funktionalitet, något som gjort deras båtar populära både som fritidsbåtar och yrkesbåtar.

Historia

Anytec såsom vi känner märket tog form i början av 2000-talet. År 2005 lanserade man den populära Anytec 750 SPD, en motorbåt som satte standarden för deras framtida produktion. Denna modell, som fortfarande tillverkas, var en milstolpe som den första i den eftertraktade SPD-serien och deras första modell med dubbla pulpeter.

Under åren har varvet från Öregrund växt, och tillverkningen har flyttats till Riga, men Anytec har förblivit trogen sin signatur: aluminiumbåtar med handsvetsade skrov med vassa förskepp, designade för att prestera i hög fart även i tuffa sjöförhållanden.

Hockeylegendaren från Örnsköldsvik, Peter Forsberg, är numera storägare i bolaget och har synts mycket i marknadsföringen.

Design

Anytecs design har fokus på prestanda och attityd. Det finns ett antal stora Anytecs med hytt och inombordare men det var klassikerna Anytec 750 SPD och Anytec 622 som verkligen satte varumärket på kartan. De blev omåttligt populära i Stockholms skärgård och tillverkas än idag. Efterföljarna Anytec A23 och A27 har ett helt annat designspråk med väldigt kaxiga vinklar och med förarplatsen långt framflyttad för att ge mer plats och fokus på passagerarna. På senare år har varvet satsat på större och dyrare båtar. Den största och snabbaste utombordarbåten hittills är Anytec 1221 med fyra utombordare.

Besök tillverkaren: https://anytec.se/