Anytec
Om Anytec
Aktuella modeller
Äldre modeller
Tester
- Skippo testarAlls icke förstås – då 500 hästkrafter på en styrpulpetbåt kommer att normaliseras på sikt precis som det mesta i båtbranschen. Se...
- PlusSkippo testar
Anytec 860T – nya mål, nya grepp och nytt koncept
Stryktålig, bastant, rå, kraftig, stabil och mäktig. Och så centerkonsol på det. Det är ingredienserna som ska få Anytec 860T att slå... - PlusSkippo testar
Anytec A33 – mäktig pansarvagn med extra allt
Åtta-komma-fyra-miljoner! Om den siffran känns acceptabel så är resten till stor del en omtumlande resa i positiv bemärkelse. Se när Skippo testar... - PlusSkippo testar
Anytec 750 SPD – tillbaks till igenkänning!
Att återlansera en två decennier gammal båt – vad är grejen? Svar på den frågan får vi med besked när vi kör...
Artiklar om Anytec
Anytec 860 T – stabil och temperamentsfull grovis och racer
Motsägelsefull rubrik? Absolut – men så lyder ändå sammanfattningen efter en snabb bekantskap med nya Anytec 860 T. Här är första intrycken...
Anytec A33 – nya värstingen för över 8 miljoner kronor
En tuff hyttbåt i aluminium med närmare tusen hästkrafter. Det är den korta beskrivningen av nya Anytec A33. Här är första intrycken...
Anytec blåser liv i machomodellen – 860 SPD gör comeback
Dubbla aktersnurror, ett något uppdaterat designspråk och en toppfart på 60 knop. Mycket är sig likt när Anytec släpper en ny version...
Mer information
Om Anytec
Här talar vi alltså om i grunden robusta skapelser som kommit att bli tungt motoriserade prestandabåtar och högsta mode bland bättre bemedlat båtfolk som vill kunna röra sig snabbt och bekvämt i skärgårdarna – oavsett årstid. Aluminium används genomgående i båtarnas konstruktion, vilket ger hållbara och robusta skrov. Anytecs fokus ligger på att kombinera hållbarhet och funktionalitet, något som gjort deras båtar populära både som fritidsbåtar och yrkesbåtar.
Historia
Anytec såsom vi känner märket tog form i början av 2000-talet. År 2005 lanserade man den populära Anytec 750 SPD, en motorbåt som satte standarden för deras framtida produktion. Denna modell, som fortfarande tillverkas, var en milstolpe som den första i den eftertraktade SPD-serien och deras första modell med dubbla pulpeter.
Under åren har varvet från Öregrund växt, och tillverkningen har flyttats till Riga, men Anytec har förblivit trogen sin signatur: aluminiumbåtar med handsvetsade skrov med vassa förskepp, designade för att prestera i hög fart även i tuffa sjöförhållanden.
Hockeylegendaren från Örnsköldsvik, Peter Forsberg, är numera storägare i bolaget och har synts mycket i marknadsföringen.
Design
Anytecs design har fokus på prestanda och attityd. Det finns ett antal stora Anytecs med hytt och inombordare men det var klassikerna Anytec 750 SPD och Anytec 622 som verkligen satte varumärket på kartan. De blev omåttligt populära i Stockholms skärgård och tillverkas än idag. Efterföljarna Anytec A23 och A27 har ett helt annat designspråk med väldigt kaxiga vinklar och med förarplatsen långt framflyttad för att ge mer plats och fokus på passagerarna. På senare år har varvet satsat på större och dyrare båtar. Den största och snabbaste utombordarbåten hittills är Anytec 1221 med fyra utombordare.