Skippo testar

Anytec 800 R – vansinnigt med 500 hästkrafter?

Alls icke förstås – då 500 hästkrafter på en styrpulpetbåt kommer att normaliseras på sikt precis som det mesta i båtbranschen. Se testen!

Minns du när 30 knop ansågs vara en hisnade hastighet på sjön? Om nej – du är någorlunda ung eller lite extrem när det gäller din syn på farter på sjön. Om ja – du har förståelse för följande rader.

Vi har nu kommit till en tid då kreti såväl som pleti kan köpa en styrpulpetbåt som är god för +60 knop och gasa iväg. Må vara att det ingår en förarutbildning i priset.

Med detta sagt kastar Skippos reporter loss för en testkörning. Och ja, Anytec känns igen genom att vara precis så grov och rå som märket alltid har varit. Men till detta kommer köregenskaper som vi inte sett maken till tidigare med Anytec-mått mätt.

Förarplats med alla rätt!

När man trycker på med fotgasen(!) nås en toppfart på väl över 60 knop. Men det ska sägas att det är 60 bekväma (nåja) knop då Anytec verkligen har lagt manken till när det gäller att skapa en ergonomiskt riktig förarplats med påkostade stolar för hen bakom ratten såväl som för övriga.

Därtill noteras en lång rad förbättringar i en rak jämförelse med tidigare modeller där kapellet, halkskydden, och detaljutförandet i stort och smått bara är några exempel.

Men så var det en sak till och det gäller gaspedalen, targabågen och priset som vi ställer oss frågande till av följande anledningar:

Fotgas – lirar inte med förarmiljön i övrigt så som den är utformad i Anytec 800 R.

Targabåge – guld värd om man vill ha en radar men är ett stort minus i övrigt om man använder Anytec 800 R som den fartbåt den är.

Priset – vad säga? Här lämnar vi 2,7 miljoner kronor okommenterat för egna åsikter. En liten passning bara – det är en styrpulpetbåt.

Se testen!