Anytec 860 T – stabil och temperamentsfull grovis och racer

Motsägelsefull rubrik? Absolut – men så lyder ändå sammanfattningen efter en snabb bekantskap med nya Anytec 860 T. Här är första intrycken från testen.

Anytec-860T-dronare
Skippo testar nya Anytec 860 T som visar sig vara stabil och temperamentsfull på samma gång.

Stabil men ändå livlig. Bara en sådan sak och det kommer mer. Därtill hinner Skippos utsände båttestare hinner klämma ur sig att ”Anytec 860 T är en centerkonsolbåt i Anytec-förpackning” innan samtalet bryts. Vi ringer upp igen:

Du har en del att förklara – vadå stabil och livlig?

– Sa jag det? Ja, jösses – nu står jag bättre till. Vad jag menar är att detta – föga överraskande med tanke på bestyckningen 2 x Mercury V10 (2 x 400 hk) är en riktig hästspark när det kommer till accelerationen och att man snabbt som vinden kommer upp i drygt 60 knop.

Men?

_ Men att den i en rak jämförelse med andra Anytec-modeller känns väldigt stabil och odramatisk i dessa farter. Det är inte tal om att behöva motstyra eller korrigera för att förhindra wobbling eller så. Man far fram som på räls. Vad detta lite trögare uppträdande sedan gör för förbrukningen väntar jag med att avslöja tills att testen publiceras.

Och så är det en centerkonsol-båt i Anytec-förpackning?

– Ja, det kan man säga. Det vimlar ju inte av större centerkonsol-båtar som är byggda i aluminium men det har sina poänger. Här får man fyra riktiga fjädrande stolar i färdriktningen samtidigt som det finns gott om fria last- och arbetsytor. Det är bekvämt om man bara står ut med fartvinden. Man kan tänka sig att detta är en flört med yrkesfolk som behöver en snabb och rejäl grovis.

Men den funkar för mer än så?

– Ja, det finns till exempel ett krypin att övernatta i om man är max två och inte allt för kräsen med sovkomforten. Speciellt som att man ligger med huvudet – inte i men snubblande nära – toaletten.

Och vad kan en 8,86 meter lång Anytec med 800 hästkrafter kosta månne?

– 4 miljoner kronor sisådär ungefär, avslutar Gustav Morin.