Anytec 860T – nya mål, nya grepp och nytt koncept
Stryktålig, bastant, rå, kraftig, stabil och mäktig. Och så centerkonsol på det. Det är ingredienserna som ska få Anytec 860T att slå utomlands. Se testen!
”Att slå sig in på nya marknader internationellt.” Så lyder förhoppningen från tillverkaren och vägen dit, om man får tro densamma, är något så ovanligt som en centerkonsolbåt i aluminium.
Därtill utmärker sig nyheten genom att vara särdeles kraftigt dimensionerad., Detta utan minsta tanke på att spara vikt. Tvärt om inger Anytec 860T en ovanligt stabil, kraftig, trygg och rå känsla – i stort såväl som smått.
Ta bara köregenskaperna. I ett huj – fattas bara med 2 x Mercury V10 (2 x 400 hk) där bak kommer vi upp i +60 knop. Men till detta kommer en stabilitet och en komfort sån garanterar att man inte behöver slå av för svall i första taget.
Prioriterad åkkomfort
För ändamålet har man också begåvat båten med väl påkostade stolar i färdriktningen och därtill en förarplats som kommer nära – eller kanske rentav uppåt – full pott när det gäller ergonomin. Men också när det gäller utrustning som skärmar och annat som underlättar och förgyller körandet.
En rundvandring ombord avslöjar båtens grova och råbarkade sida där knapar, räcken, balkar svetsfogar är av kraftigast tänkbara sort. Så som sig bör om man helt och hållet prioriterar stabila snarare än ekonomiska gångegnskaper.
Trygghet kostar
Apropå det sistnämnda så kan bränsleåtgången tyckas dra iväg i mesta laget. I motvind stannar bränslemätaren på 2,5 liter per sjömil i 35 knop. I 55 knop går det åt hela 4,8 liter blyfri 95 per sjömil. En tröst är dock att bränslekostnaden blir märkbart lindrigare redan med aldrig så lite vind i ryggen.
Övriga bränslesiffror (i motvind) lyder så som följer:
20 knop – 2,4 liter per sjömil
25 knop – 2,4 liter per sjömil
30 knop – 2,3 liter per sjömil
35 knop – 2,5 liter per sjömil
40 knop – 2,9 liter per sjömil
45 knop – 3,4 liter per sjömil
55 knop – 4,8 liter per sjömil
Det bestående intrycket är att nya Anytec 860T är en särdeles stryktålig, bastant, rå, kraftig, stabil och mäktig körupplevelse där det mesta av det nyss sagda även stämmer på båten i övrigt.
Pris drygt 4 000 000 kronor (utrustad som testexemplaret).
Se testen!