Viggo X8 – svensk machobåt med extra allt
Just när Anytec har etablerat sig som kungen bland aluminiumbåtar lanserar två av de tidigare nyckelpersonerna ett nytt märke. Viggo X8 var namnet och ambitionerna är skyhöga. Här är första bilderna!
Hamnen.se kan som första båtmedia publicera bilder på Viggo X8. En båt som fick sina första linjer på ritbordet i maj förra året och som har världspremiär på båtmässan Allt för Sjön den 1-9 mars.
Vid en första anblick kan stilen kännas bekant. Fattas bara. För männen bakom Viggo X8 är delvis de samma som en gång startade Anytec. Designern Håkan Petterson står bakom alla Anytecs båtar sedan 90-talet.
– Men faktum är att det inte finns ett enda streck i designen som liknar något annat på marknaden. Målet är att skapa något i grunden nytt och dra nytta av all erfarenhet vi skaffat oss genom åren. Jag har vidareutvecklat konceptet för en högpresterande båt i aluminum och anpassat den efter dagens starkare motorer och toppfarter, säger designern Håkan Petterson.
I stället för att producera båtarna i Estland sker produktionen i Öregrund, där också Anytec byggdes till en början.
Nu är inställningen att inte pruta på någonting för att skapa en så bra båt som möjligt. Vilket säkerligen också kommer att synas på prislappen. Enligt de indikationer vi fått lär priset hamna i krokarna kring 900 000 kr med en 300-hästare på akterspegeln.
Verkar lovande
Av bilderna och specifikationerna att döma så är Viggo X8 något alldeles extra. Skrovet är långt och smalt med en relativt liten våt yta och ekipaget balanserar på en 24 grader vass V-botten. Som en extra finess finns ett urtag i skrovet längst akterut som ska förbättra gångläget i höga farter. Exakt hur det fungerar återkommer vi till när vi tar pulsen på båten direkt efter premiärvisningen.
I lägre farter får båten ett något lägre gångläge och därmed full vattenlinjelängd, urtaget till trots, vilket som bekant är önskvärt i tuffa förhållanden.
Vidare har stor möda lagts på att utveckla och placera steglisterna för bästa möjliga lyft och för att öka trygghetskänslan ombord har man gjort friborden höga.
Mest av allt är båten dock anpassad för stora utombordare, upp till 350 hk, som har kommit på senare år. Drar man på för fullt med en 350-hästare på akterspegeln letar sig loggen upp till en bit över 55-knopsstrecket. Får man tro tillverkaren så känns båten trygg i dessa farter. Inte minst för att man har satsat mycket på ergonomin. Man sitter bekvämt i de väl stoppade och djupt skålade stolarna med bra stöd för fötterna. Minimalt med energi ska gå åt till att spjärna och hålla i sig, förarens fulla fokus ska riktas till körningen.
God bless gaspedalen
Så till en detalj som jag efterlyst länge. Snabbgående båtar ska ha gaspedal och möjlighet att trimma ut och in motorn när man har två händer på ratten. Punkt. En självklarhet på tävlingsbåtar men ytterst ovanligt utanför racingbanorna.
Om ni kikar noga ser ni att det finns många vinklade ytor, vilket är dyrt att göra och därför ovanligt på alubåtar. Det förbättrar ergonimin och ger en tuffare look. Men det är under instrumentpanelen som den ballaste detaljen sitter…
I Viggo X8 kan man få gaspedal som extra tillbehör och möjlighet att sköta trimmet med en spak som är placerad där blinkers-spaken är placerad på en bil. Ett stort plus för den som gillar att köra båt för körandets skull. Och som är mån om att hela tiden anpassa trimmet till rådande förhållanden.
Lägg märke till urgröpningen framför riggen.
Nu undrar vi bara när den första snabbgående fritidsbåten med trimtank kommer. En överflödig finess, kan tyckas, tills man möter tung motsjö i hög fart och vill kunna trycka ner fören och dra nytta av det vassa förskeppet.
Fullt med finesser
I övrigt är Viggo X8 späckad med genomtänkta finesser och lösningar som verkar lovande på papperet. Och som Hamnen.se ska syna i sömmarna så snart det bara är möjligt.
Håkan Petterson har efter många år på Anytec återigen fått chansen testa gränserna med ett nytt märke i premiumklassen.
Exempel på sådant är att stolarna har en ny typ av fjädring (låt oss återkomma till det framöver) samtliga luckor till stuvfacken är gasfjädrande, att kapellet är lätt att hantera tack vare skjutbara rörbågar, att det finns ett smidigt kapellgarage för detsamma så att det är ur vägen när det inte används, att förar- och passagerarplatserna är placerade relativt långt akterut för att minimera påfrestningarna i tuff sjö. För att nämna en del…
Sist men inte minst är skrovet försett med så kallade flytpåsar som dämpar skrovljudet. Men framför allt – och som namnet antyder – håller de båten flytande även om den är vattenfylld.
Viggo X8 | |
Längd: | 8,20 m |
Bredd: | 2,30 m |
Vikt: | ca 1 600 kg |
Max motor: | 350 hk |
Bränsle: | 250 l |
Djupg: | 1.0 m |
Antal pers: | 7 |
Toppfart: | 55 knop+ |
CE-kategori: | C |
Mer info: | www.oregrundsvarvet.se |