HY-X lägger grunden till en flygande lyxjakt
![](https://skippoab-485095788.imgix.net/app/uploads/2014/12/batar_motorbatar_2014_Hydros_HY_X_Hydros-HY-X-Yacht-1_puff.jpg?w=3840&h=2159&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&auto=format&q=75)
En av männen bakom Hydroptere som satte fartrekordet 52,86 knop år 2009 – ska nu frälsa motorbåtsvärlden med sin bärplansteknik. Frågan är bara om de är på rätt spår.
Förra året var hajpen total i segelbåtsbranschen – det var bärplan för hela slanten – och trenden håller i sig. Åtminstone när det gäller kappseglingsbåtar och adrenalinmaskiner. Men tekniken har dessvärre inte riktigt slagit rot hos motorbåtstillverkarna där den skulle göra mest nytta.
Nu känns det som att det finns ljus i tunneln.
![](https://poseidon-stage-www.storage.googleapis.com/app/uploads/2014/12/Hydros-HY-X-1-1024x612.jpg)
![](https://poseidon-stage-www.storage.googleapis.com/app/uploads/2014/12/Hydros-HY-X-Yacht-2.jpg)
![](https://poseidon-stage-www.storage.googleapis.com/app/uploads/2014/12/i.ytimg_.com_vi_dKeFOMTdnyY_mqdefault.jpg)
Tittar man nära ser man att det sprutar mycket vatten uppåt från bärplanen, vilket kan vara en indikation på att de inte är hydrodynamiskt perfekta.
Det mest intressanta med HY-X är att motorerna sitter monterade på bärplanen, vilka för övrigt också är elektriskt höj- och sänkbara. Det som skiljer den från de tidigare nämnda modellerna är de ytskärande främre bärplanen och att den har dubbla bensinmotorer på totalt 70 hk.
Trots den i sammanhanget ganska kraftiga motoriseringen är toppfarten bara 30 knop, vilket bekräftar våra tankar om att bärplanssystemet inte verkar särskilt effektivt. Vi tror att både komfort, stabilitet och effektivitet blir bättre med bärplan som går under ytan likt America’s Cup 72 och 62 samt Foiltwister och kommande Candela Speedboat.
![](https://poseidon-stage-www.storage.googleapis.com/app/uploads/2014/12/Hydros-HY-X-3-1024x411.jpg)
Läs mer om bärplan här och få mer info om HY41 och HY-X på www.jmkoncept.fr.