Thunder Child II – 23 m långa monstret sjösatt!

Med sin unika skrovdesign och rejäla kraftkälla ska irländska Safe Havens senaste skapelse klara att korsa Atlanten i full fart – på isiga breddgrader.

Irländska varvet Safe Haven har blivit världskända för att de testar sina båtar i extrem sjö – och för att de satsar på att filma spektaklet.

Såklart har kändisskapet också kommit för att det visat sig att deras båtar står pall för allt vad den irländska sydost-kusten kastar på dem.

Varvet har senaste åren mer och mer gått mot att bygga snabba båtar. Vi har tidigare bland annat skrivit om den tuffa Barracudan och 2017 kom den första versionen av Thunder Child.

Den mäter 18 meter och är spektakulär på precis alla vis. Bland annat klarar den 60 knop med sina två inombordardieslar på 1 000 hk vardera. Största styrkeprovet hittills är fartrekordet runt Irland. Thunder Child avverkade de cirka 1 080 sjömilen på 34 timmar.

Se också
Världskända Thunder Child sätter rekord runt Irland
Effekten av ytskärande propellrar
Thunder Chld – 18 meter monster i 60 knop! 
Safe Havens båtar filmade i extrema vågor

Men den nya Thunder Child II, som alltså är 23 meter lång istället för 18 meter och har en helt annan skrovtyp, så siktar man mycket högre.

Under 2019 ska varvet ge sig på att sätta ett rekord över Nordatlanten. Man kallar projektet ”Arctic Circle Transatlantic voyage”.

Båtens design lämnar ingen oberörd och Thunder Child II lär sätta skräck i alltifrån pirater till tjuvfiskare – om det nu är sådana uppdrag den får genomföra i framtiden.

Men det som är mest intressant är skrovets utformning.

Båten är en trimaran, men det mittersta skrovet börjar först en bit in på den främre delen av skrovet, så det är nog i rättvisans namn något av en hybrid mellan en katamaran och en trimaran.

De två sidoskroven har två tvärgående steg och mittskrovet ett. Mittskrovet har också en negativt vinklad stäv. Den är vad man kallar wavepiercing, och det är just så det ska gå till när motsjön går meterhög – Thunder Child II ska mer eller mindre köra rakt igenom vågorna.

Motorbestyckningen består av hela fyra stycken Caterpillar-dieslar på 650 hk vardera och framdriften sker med ytskärande drev. Uppgifterna om fartresurser säger 40 knop i marschfart och 50 knop i toppfart. Räckviddssiffrorna varierar dock mellan alltifrån 400 och 800 sjömil. Förmodligen har det att göra med att man velat i motorvalet.

Först var det tal om att satsa på dubbla V12 MAN-dieslar på 1 550 hk vardera. Istället verkar man ha valt 4 x Caterpillar med 650 hk.

– Caterpillar ger bästa vikt/effekt-förhållandet i klassen, vilket resulterar i bättre räckvidd. Vi sparar 1 500 kg genom att använda fyra mindre motorer istället för de två stora tunga maskinerna, hävdar Frank Kowalski, vd för Safe Haven Marine.

– Med fyra motorer ska det inte vara några problem att köra på ett vettigt sätt med bara två maskiner, om två slutar fungera. Med tre maskiner ska båten fortfarande kunna köra i planande farter.

Hela konstruktionen är enligt uppgifterna Hamnen.se tagit del av byggd i glasfiber. Ändå är vikten relativt låg.

Hamnen.se kommer att följa projektet löpande.

XSV 20

Längd (LOA): 23 m
Skrovlängd: 20,4 m
Bredd: 5,4 m
Vikt (tom): 17 000 – 21 000 kg (uppgifterna varierar)
Motor: 4 x Cat 650 hk
Maxfart: 50+ knop
Marschfart: 40+ knop
Drevtyp: France Helices Ytskärande SDS5L
Trimplan: Humphree
Bränsletank: 4 000 L
Räckvidd: 700 sjömil
Mer info: www.safehavenmarine.com