Snart kan utförsel av stulna båtmotorer bli olagligt
Efter tidigare tandlösa lagförslag vill Regeringen nu införa ökade befogenheter för Tullverket. Förhoppningen är få bukt med utförseln av stöldgods av internationella stöldligor. Ligor som står för 90 procent av alla båtmotorsstölder i landet.
Problemet med internationella stöldligor som lägger beslag på båtmotorer är inget nytt sådant. Enligt uppskattningar som gjorts av Polisen ska så många som 90 procent av alla stölder av båtmotorer ske av dessa internationella ligor.
Ligorna i sig är dessutom svåra att upptäcka och lagföra då de systematiskt rör sig från land till land.
– Internationella stöldligor står för en stor andel av de stölder som begås i Sverige och brotten drabbar både svenska privatpersoner och företag. Dagens beslut innebär att vi tar ett kraftfullt steg i kampen mot dessa stöldligor, meddelade finansminister Elisabeth Svantesson på en presskonferens i förra veckan.
Uppdraget sjösattes redan för ett år sedan och har nu fått utökad handläggningstid. Men hur kriminaliseringen ska komma till stånds är ännu inte riktigt kartlagt. I ett så kallat kommitédirektiv från regeringen skriver man att det som behöver undersökas är Tullverkets utökade möjligheter. Därbland ingår att göra fler kontroller i samband med utförsel av varor samt undersöka såväl behov som möjlighet till att kriminalisera utförsel av stöldgods.
En liknande lagändring genomfördes i augusti 2021. Trots lovord från såväl den då sittande regeringen som representanter från båtbranschen var lagstiftningen något av ett slag i luften.
Stöld av båtmotor – en lång process
Under fjolåret berättade vi på Hamnen om 25 stulna båtmotorer som stulits under 2019 men först 2022 kom tillbaka till sina ägare. Vägen hem till Sverige hade med andra ord varit lång och kantats av flera års identifiering och pappersarbete.
– Tack vare båtägarnas grunduppgifter och att de förts över till polisen så har vi lyckats identifiera dessa motorer. Av den anledningen är det väldigt viktigt att alla båtägare fyller i sitt båtkort för att samla uppgifterna, sade då utredare Viktor Eklöf på Larmtjänst till Hamnen.