Princess S72: Skippo testar båt för 50 miljoner
Skippos Claes Olivecrona har hyrt in en expert för att manövrera denna lyxiga best till båt. Helt i onödan, ska det visa sig. Här är första in trycken från testen av Princess S72.
Att köra är inga problem. Ej heller att underhålla. Det senare handlar bara, som Bror och Syster förstår, om att lägga jobbet på någon annan.
Vi återkommer till det. Men först ska vi bara fastslå att Princess S72 för en imponerande pjäs på 23 meter 55 ton. Fattas bara det – med en prislapp på över 50 miljoner.
Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Princess S72 samt få tillgång till hela Hamnens arkiv av testade båtar!
Vi gör som vi när vi tar pulsen på en båt. Allt kryddat med en genomgång hur man kör en riktigt stor båt och där Benny Martinsson kommer in i bilden.
Det ska visa sig att själva manövrerandet är sju resor enklare än vad vi någonsin hade vågat hoppas. Något som vi kan tacka modern teknik och teknologi för. Likväl är Martinssons goda råd guld värda när det gäller att gå igenom systemen.
Så vad säger vi?
– Vi säger att jag är alldeles omtumlad när det gäller själva båten. Men vänta bara – jag ska nog komma till sans, säger Claes Olivecrona.
Och vad är det som är så om tumlande?
– Det är det faktum att ratta en båt där inga genvägar har tagits för att uppnå det man vill.
Som vad?
– Förutom det uppenbara, att den är stor och lyxig så har den också finesser och ett detaljutförande som imponerar. Vänta bara tills du får se testen. (Uppdatering: Testen av Princess S72 är nu publicerad.)
Vad mer?
– Man ser också vad som krävs för att bygga en båt av denna kaliber. Jag slutade räkna vid ett 20-tal olika system som ska funka och lira tillsammans. Det är 20 olika pumpar, generatorer, hiss till TV:n. elektrisk vinsch till jollen, badbrygga upp och ned… ska jag fortsätta?
Nej! Ta det i testen. Fler tidiga intryck?
– Ja, det skulle väl vara att båten är förvånansvärt lätt att manövrera och att den inte kännas som en stor båt. Med dubbla MAN V12-dieslar på 1 800 hk vardera trycker jag lätt upp den i 35 knop.
Sedan hade du åsikter om vinkylen?
– Jajamen!
Och allt det där får vi se när testen publiceras?
Jajamen – igen – avslutar Claes Olivecrona.