Ny elutombordare från ePropulsion – största modellen hittills
Storsatsande ePropulsion släpper sin största utombordare hittills. En aktersnurra på 40 kilowatt med smartsystem och det mesta inbyggt.
Att kinesiska ePropulsion spänner muskler och utmanar industristandarden med förbränningsmotorer är knappast någon nyhet. Vad som däremot är det är företagets nya X40 modell som har premiär på årets Fort Lauderdale International Boat Show.
Modellen blir den största utombordaren som företaget hittills lanserat.
– Vi strävar efter ständig innovation, inte bara för att matcha det som finns tillgängligt i form av vanliga förbränningsmotorer, utan för att överträffa deras kapacitet och erbjuda verklig förbättrad prestanda. Detta som vi samtidigt vill tillhandahålla ett tyst, rent och kraftfullt alternativ för framdrivning, säger Danny Tao, vd och en av grundarna på ePropulsion.
Designen huserar allt som kan tänkas behövas i en utombordare. Från elektronisk styrning och tiltfunktioner till de faktiska drivkomponenterna. Enligt företaget själva ska den kompakta designen göra det enklare att serva motorn vid behov. Den elektriska styrningen gör hydraulik överflödig vilket minimerar eventuell service ytterligare.
Från ePropulsions håll lovar man dessutom en livslängd på minst 5 000 timmar. En siffra som kan ställas i förhållande till en förbränningsmotor som ofta behöver omfattande restaurering efter 2 000 – 3 000 timmar. En livslängd som borde vara längre än det av det rekommenderade G102-100 batteriet från ePropulsion.
Motorn har en vikt på 99 kilogram och föga förvånande en effekt på 40 kilowatt i löpande användning. Någon toppeffekt som så ofta delges i elmotorer har dock inte släppts från ePropulsion.
– X40 är den nästa utvecklingen inom elektriska utombordsmotorer i sin storlek och visar upp den högsta nivån av ePropulsions forskning och utvecklingskapacitet, säger Danny Tao.