Goldfish X9 – snabbast bland de eldrivna!

Man tager ett välsvarvat skrov från Goldfish och en potent elmotor från Evoy. Häpp! – så får man världens snabbaste eldrivna seriebyggda motorbåt.

Fast än är man inte där. För det som Hamnen har snappat upp är bara något som komma skall – om allt går som man hoppas och tror.

Först ska sagda flytetyg fungera och testas som så kallad ”VIP chaser boat” under de extrema katamaranracen i SailGP med start i Plymouth 17 juli i år. Men premiären blir 8 maj i Arendal.

Där här min drömbåt sen 20 år tillbaka!

Leif A. Stavøstrand, vd Evoy.

Drivlinan kommer från norska Evoy som har ett inombordarsystem med omkring 400 hästkrafter och ett rejält batteripaket.

Mer om denna nyhet i videon ovan!

Goldfish X9

Längd: 9,00 m
Bredd: (uppblåst) 3,10 m
Bredd skrov: (tömd) 2,30 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt: 1 800 kg (utan motor)
Motor 1 x 300 hk – 2 x 300 hk utombordare  eller el-inombordare.
Bränsle 630 l
Vatten 42 l
Max pers 12
Design Pål Sollie
Pris 179 556 euro (med 1 x Mercury Racing V8 450R) . Pris med eldrift ännu ej fastställt.
Mer info goldfishboat.com