Goldfish 40 Ocean – solplattform i lyxförpackning
Norska Goldfish som är tätt förknippat med välsvarvade skrov och galna toppfarter, har också ett ekipage i vilket man är särdeles stolt över den invändiga layouten. Goldfish 40 Ocean var namnet.
Det norska designeresset och båtracingföraren Pål Sollie har gjort sig känd för sina särdeles välsvarvade skrov i båtar som ska klara höga farter i alla slags förhållanden.
Med Goldfish 40 Ocean visar han dock att han även kan skapa riktiga solglidare.
Därav finesser som en ovanligt väl tilltagen så kallad lounge under bar himmel med plats för upp till 10 soldyrkare.
Goldfish är en av Norges, för att inte säga Norges enskilt mest framgångsrika båttillverkare med höga ambitioner i stort och smått. Något som bland annat märks på den ovanligt väl utvecklade så kallade konfigurator på deras hemsida.
Här väljer man som kund en båtmodell och förser den sedan med motor och kringutrustning tills man är nöjd.
I fallet med Goldfish 40 Ocean väljer undertecknad värstingmontaget, trippla Mercury 370 TDI i motorrummet men väljer sedan en försiktigare väg via alternativa möblemang, T-tops och andra frestelser.
Likväl stannar slutsumman på 602 400 euro plus moms.
Se när vi testar:
Goldfish 23 – norskt fullblod med stil
Goldfish 28 – test i smällkalla vintern
En ännu dyrare väg hade förstås varit att kryssa för frestelser och tillbehör som kolfiberskrov, T-top, hydraulisk badplattform, extra ledbelysning på alla möjliga och omöjliga ställen, defroster, vindrutetorkare och sist men inte minst en flaggstång i kolfiber.
Trots att Goldfish 40 Ocean är en rejäl solskensglidare i grunden så har den fortfarande övernattningsmöjlighet för en familj samt ett trestegat skrov.
Goldfish 40
Längd ö a 13,30 m
Längd skrov 11.99 m
Bredd 3,50 m
Djup 0.95 m
Vikt ca 7 000 kg
Motor 3 x Mercury 370 TDI
Bränsle 800 l
Skrov 3 steg (22 grader)
Toppfart 45-60 knop
Max pers 10
Design Pål Sollie
Tillverkare Goldfish
Foton: Goldfish boats.