Falcon BRs 4 – första intrycken från testen

Bella-Falcon-BRS4-test
En liten motorbåt i aluminium för fiske eller vattensport. Hamnen testar Falcon BR4s.

Bella-Falcon-BR4S-testEn liten båt kan vara trång, rank, kursinstabil och på många sätt begränsad. I fallet med Falcon BRs 4 är dock ”uppfriskande” ett oftare återkommande ord. Här är första intrycken från testen.

Det fanns en tid då en båt på 4,80 var ämnat för en tur till glasskiosken tvärs över viken, men inte så mycket mer. Här slår vi dock ett slag för den lilla båtens många fördelar. Speciellt som det har skett en del när det gäller små båtars sjöegenskaper, komfort, säkerhet och mycket annat.

Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Falcon BRs 4 samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

Är det rätt sammanfattat Gustav Morin?

– Ja, absolut. Men så har små båtar en närvaro och en körglädje som stora båtar sällan kommer i närheten av. Små båtar är med andra ord fostrande genom att man direkt får ett kvitto på hur man hanterar ratt, reglage och trim. Jag gillar det och tycker att alla som vill äga båt först borde äga en liten båt, säger Gustav Morin.

Så den här testen skulle kunna bli de små båtarnas lovsång?

– Ja, varför inte? Jag uppmanar alla att tänka sig för innan de köper en större båt och verkligen tänka igenom om de behöver det extra utrymmet, den extra motorstyrkan och allt annat som gör båten dyrare och svårare att hantera. Båtar är dyra som de är och då är det dumt att lägga pengar på sådant som man egentligen inte behöver. Små båtar kan mer än vad de flesta tror. Se bara vår senaste Upptäcktsresa där vi kör en fyra meter lång RIB runt Gotland, säger Gustav Morin.

Se alla Hamnens tester av Falcon – i flera olika storlekar – genom att söka på Falcon på HamnenPlay.

Ska detta tolkas som att Falcon BRs 4 ligger bra till så här långt i testen?

– Ja, på ovanstående tema så har Falcon BRs4 samma känsla som de större i modellprogrammet. Som vanligt får de plus för sitt fint ljuddämpade skrov. Ofta är det som bekant ljudet mer än något annat som bygger obehaglig dramatik till sjöss. Falcon BRs4 har heller inga steglister, vilket dämpar framfarten ytterligare.

Hamnens Gustav Morin testar Falcon BR4s med en Mercury på 60 hästkrafter på Stora Värtan utanför Stockholm.

Men det där är ju du kluven till om jag minns rätt?

– Ja, när det gäller större aluminiumskrov kan jag inte kategoriskt påstå att de gör sig bäst utan steglister men i det här fallet är det definitivt så.

Fler tidiga intryck av Falcon BR4s?

– Ja, man kan ha åsikter om vindrutans utseende då den kan tyckas vara både för hög och för upprätt för att se bra ut. Men det finns ett starkt skäl till att den ser ut som den gör. Sedan har Falcon BRs4 också andra lösningar som man kan ha åsikter, snitsiga sådana såväl som mer tveksamma. Mer om det i testen som publiceras inom kort.

Likväl är det köregenskaperna som verkar ge starkast intryck och nu vill vi veta vad du har kommit fram till genom att plåga – eller ja… testa – båtar så som du brukar.

– Samma sak där. Det får vänta tills testen släpps, avslutar Gustav Morin.