Anytec 860 Cab ny snygg komfortracer med kojer

Anytec 860 Cab – ny komfortracer
Anytec 860 Cab – ny komfortracer

Anytec 860 Cab – ny komfortracer Persbrandt kör en öppen Anytec 860 i senaste Hamilton. 
Helt nya 860 Cab är lika macho som de öppna versionerna men i alla avseenden mycket bekvämare.

Idag lanserades nya kabinbåten Anytec 860 Cab för allmänheten. Varvet har lyssnat på sina fans som suktat efter en båt med samma attityd och sjöegenskaper som 960 Cab och samma smidighet som 840 men med bra övernattningsmöjligheter, toalett och ett litet pentry.

– Efter att ha lyssnat på våra kunders önskemål började vi arbeta med den här modellen. Det var två år sedan. Nu har vi tagit fram en helt ny design med kojplatser för om styrplatsen, en fin soffalösning inne i kabinen för fyra, fyra bra kojer, pentry och en riktig toalett. Vanligtvis måste man kompromissa rätt mycket men tack vare många smarta lösningar känns det som vi fått in allt på ett bra sätt, berättar Stig Andersson från Anytec.

Alla båtar är kompromisser, det går inte att få allt. Så är det. Men än har vi på Hamnen.se inte sett båten i verkligheten och av bilderna att döma och med min egen erfarenhet från märket så tror jag att absolut att komfort, sjöegenskaper och körglädje finns i mängder. Dessutom i en riktigt tuff förpackning som enligt Anytec ska tåla vinter lika väl som sommar. Dock vet vi från test av den öppna versionen att dess isbrytaregenskaperna begränsas av vikt och motor.

Skrovet är detsamma som på 860 SPD, som vi testade förra vintern, vilket i sin tur grundar sig på skrovet från 960 Cab.
Båten levereras med Volvo Pentas D6 på 370 hk, vilket ger den en toppfart på strax över 40 knop. I 27 knop drar den 1,2 liter per distans. Prestanda och bränsleförbrukning är alltså bra men inte helt i klass med till exempel Delta 29 SW (Om man tittar på siffrorna som tillverkarna själva visar). Den har nästan identiska mått men väger mer än 1 000 kg mindre och har 70 hästar färre. Den går i princip lika snabbt och drar en liter per sjömil i 30 knop, alltså tre knop snabbare än machobåten.

Men många anser nog att det är kompromissbart när man får en stryktåligare båt som inte kräver alls lika mycket underhåll utan faktiskt ser tuffare ut när den inte är skinande ren. Mer tveksamt är om folk därtill är redo att betala ca 800 000 kr mer för det.

Data Anytec 860 Cab:
Längd skrov 8,6 m
LOA 9,5 m
Bredd 2,6 m
Vikt 3 685 kg
Motor 330 – 370 hk
Toppfart ca 42 knop
Pris 2,5 miljoner kr
Mer info: www.anytec.se

Se artikel och video när vi vintertestar den öppna versionen, Anytec 860 SPD med 2 x 300 hk. Toppfart 60 knop…