AMT 165 R: Trygg, enkel och befriande flärdfri styrpulpetbåt
Det sitter i detaljerna – en sliten klyscha – men likväl är det kanske just de många små, smarta och genomtänkta lösningarna som är båtens störta styrka. Här är första intrycken från testen av AMT 165 R.
Ett behändigt flytetyg med pulpet, vindruta, ett par tofter samt en snurra bak. Det är den korta beskrivningen av en styrpulpetbåt och hur mycket kan de skilja sig åt – egentligen?
Bli medlem i Skippo Plus, se testen av AMT 165 R samt få tillgång till hela Hamnens arkiv av testade båtar!
En hel del faktiskt men likväl var det så som tankarna gick när Hamnens Gustav Morin försökte lära känna AMT 165 R.
Är det rätt uppfattat?
– Ja, jag filosoferade lite över vad det var som skiljde nya AMT 165 R från en gammal Ockelbo B16 för att ta ett exempel. Två båtar båt som först kan verka snarlik vid en första anblick. Något som i sin tur väcker frågan – varför köpa på en ny båt när man kan rusta upp en gammal trotjänare.
Ja varför?
– Jo för att det också är en kostnad när man börjar räkna på tid och pengar. Sedan har det också hänt en del i utvecklingen av styrpulpetbåtar även om grundingredienserna fortfarande är desamma.
Som vadå?
– Först och främst tänker jag på designen där också AMT har anammat en litet modernare och kantigare stil. Men också när det gäller detaljer och små finesser. Det kan vara små förbättringar som kan verka futtiga var för sig men som gör mycket för helheten.
Kan vi få något exempel?
Absolut – hur många som helst men man får ju vänta tills testen publiceras. (Uppdatering: Testen av AMT 165 R är nu publicerad.)
Kom igen nu!
– Okej, ett tydligt sådant är vindrutan på AMT 165 R som är så väl tilltagen att den faktiskt ger bra skydd. Det är man inte bortskämd med på äldre styrpulpetbåtar. Här har man lyckats ta i lite extra när det gäller storleken utan att det har påverkat båtens utseende negativt. Men det finnas mer.
Fler tidiga intryck?
– Ja, och det här gäller inte bara AMT 165 R. Det känns som båttillverkare över lag lägger på tok för lite tid och möda på att prova ut rätt propeller innan de börjar spotta ut sina flytetyg på marknaden. De ser till att det funkar men om man vill optimera fart, förbrukning och gångläge så finns det ofta mycket att hämta. Men det förutsätter ju att kunden själv har all den tid, ork och lust som krävs för att själv prova ut en propeller, avslutar Gustav Morin.