Vi har testat framtidens fritidsbåt! Eller..?
Hamnen har testat Volvo Pentas världsnyhet. En diesel-elektrisk hybrid-drivlina som kan lägga grunden för framtidens båtar.
Hur ska framtidens fritidsbåtar drivas? Frågan är stor och ingen tycks ännu ha svaret. Hos Volvo Penta tror man att de kommande fem till tio åren kommer visa vad marknaden vill. Men redan nu visar de en bild av hur ett hybriddrivet båtliv kan bli. Ett båtliv vi på Hamnen var bland de första att testa.
Elektrifieringen har rasat fram under det senaste årtiondet. Under fjolåret var 32 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige eldrivna. Därtill har försäljningen av plugin-hybrider ökat stadigt under samma tidsram.
Men på sjön ser statistiken helt annorlunda ut. Vilket kanske inte är så konstigt.
Skrov, båtmotorer och skärgårdens infrastruktur är helt enkelt inte riktigt anpassad för ett elektrifierat båtliv. I vart fall inte än. Och det är troligen därför som Volvo Penta, och de andra giganterna inom branschen, ännu inte tagit det steg som bilbranschen gjort.
Det är lite av en hönan eller ägget-situation. Ska laddinfrastrukturen eller el-båtarna komma först? Det finns ett antal grundläggande tekniska hinder som står i vägen. Till exempel är det en utmaning att båtar i allmänhet kräver enormt mycket energi för att komma upp i ordentlig fart.
Hur ska då ett jätteföretag som Volvo Penta hantera framtiden. Vet de vade de ska satsa på framöver?
Svaret är ett klart och tydligt: ”Nja”.
Kan hybriddrift vara framtiden?
Hamnen har nu varit bland de första i världen att testa Volvo Pentas nya hybridteknik. Båten, som är en Jeanneau NC 37 utrustad med dubbla D4-320 som parallellkopplats till varsin elmotor på 60 kW och med en toppeffekt på över 90 kW, är imponerande. Men den är också ett så kallat work-in-progress.
Frågar man Volvo Penta och Beneteau Group som står bakom bygget är det precis vad de är ute efter. Under fyra dagar har branschgiganterna bjudit in båtmedia, återförsäljare och slutkonsumenter att testa det splitternya systemet på Krossholmen utanför Göteborg; Volvo Pentas sandlåda för teknik, utveckling och så nära en nöjespark för båttokar man kan komma.
Läs även:
Elhybrider på sjön – Volvo Penta blickar framåt med Beneteau
Volvo Penta – så möter vi framtidens eldrivna båtliv
Azimut Seadeck – först ut med Pentas nya hybridsystem
Där får vi snabbt reda på att vi ska få vara med och sätta kursen framåt för hur ett elektrifierat båtliv kan komma att se ut. Och för att detta ”work-in-progress” ska komma ett litet steg närmre verklighet
Efter testerna blir vi journalister intervjuade för att sätta fingret på vad vi gillar, vad vi inte gillar och var vi tror att denna teknik kan komma bäst till sin rätt. Funderingar som jag tror att alla med ett intresse för båtar kan behöva ställa sig. För förr eller senare kommer ett skifte inom båtlivet, varesig vi vill det eller inte. Och då är det dessa frågor som kräver svar.
Kokar man ner formuläret ordentligt handlar det om två huvudsakliga frågeställningar:
Vilket båtliv vill jag ha, och hur får jag den bästa upplevelsen på sjön?
Är du en fartdåre utan dess like som brinner för mullrande V8:or? Då kanske inte detta är något för dig.
Tar du ett tiotal turer om året och är allt som oftast tillbaka i hemmahamnen innan eftermiddagskaffet? Då kanske full eldrift passar bättre.
Vill du ha lite av båda? Kunna lägga ut från kaj utan att väcka grannarna och kanske ha möjligheten att ligga på svaj flera dagar i sträck? Då kanske hybriddrift är helt rätt lösning för dig.
Framöver kommer vi behöva bestämma oss
Under Hamnen Electric Boat Show pratade vi med Emil Karlsson, produktchef på just Volvo Penta. Han lade då stor vikt vid just användningsområden. Ett tema som även Johan Indén, president på Volvo Penta Europe, påtalar under dagarna på Krossholmen.
Kanske är detta den största lärdomen om framtidens fritidsbåtar:
De kommer sannolikt inte vara anpassade för allt – iallafall inte om balansen på sparkontot är något man behöver ta hänsyn till. Det kan såklart argumenteras för att så alltid varit fallet. Man har valt en daycruiser, hardtop eller segelbåt utefter sitt specifika användningsområde. Men känslan nu är att valet av båt och drivlina inom de kommande fem till tio åren kommer att ändras radikalt utefter våra faktiska användningsområden. Och i takt med ändrad lagstiftning är det bara att falla in i ledet.