Ny vätgasdriven bärplansbåt klarar 50 knop och 100 sjömil!
Det är en bedrift att bygga en eldriven bärplansbåt som klarar 25 knop i 50 sjömil. Den här båten ska bräcka dessa siffror med hästlängder och är redan nu i produktion.
Team New Zealands satsning på vätgasdrivna och foilande motorbåtar handlar inte bara om att få stabila videobilder. Utan också om utveckling av foilande motorbåtar i stort.
Kunskapen när det gäller foiling finns. Det är gubevars America’s Cup som som har varit spjutspetsen för utvecklingen inom detta område. En kunskap som man nu använder till mer än att bara kamma hem världens äldsta och kanske mest prestigefyllda idrottspokal.
Se också:
America’s Cup utvecklar foilande och vätgasdrivna följebåtar
Stort kliv i satsningen på vätgas och bränsleceller!
Yanmar satsar på vätgas och bränsleceller
Nu handlar det också om att få följebåtarna att foila, vilket i sin tur ska driva på utvecklingen av den nya tekniken för den breda allmänheten. Samt att implementera vätgas som drivmedel. Allt för att minska klimatpåverkan från båtlivets sida.
Provkörning nästa månad
Det senaste från Team New Zealand är att man har gått från idéer och skisser till handling på rekordtid. Att bygget av den nya och foilande vätgas/bränslecell/batteridrivna följebåten pågår för fullt och att det blir sjösättning och provkörning av den första prototypen redan i mars.
Det handlar om att utveckla Americas’s Cup men också båtlivet i stort.
Prototypen av den foilande motorbåten är 10 meter lång och har ett deplacement på 5 200 kg. Marschfarten kommer att vara 30-35 knop och toppfarten cirka 50 knop. Max antal besättningsmedlemmar är sex och räckvidden landar på som bäst nästan 100 sjömil, oklart dock i vilken fart men vi kan väl förutsätta att det handlar om marschfart.
Se videon!