AMT 165 R – styrpulpetbåt med flera ess i rockärmen
En högst alldaglig och medioker styrpulpetbåt, skulle man kunna tro – tills den ena naggande goda egenskapen, lösningen och finessen uppenbarar sig. Egenskaper som till slut adderar upp i ett toppbetyg. Se testen.
Vi anade det tidigt – redan i artikeln med första intrycken från testen – att AMT 165 R skulle ha några extra ess i rockärmen. Inget revolutionerande men väl en rad naggande goda lösningar och finesser som kan verka futtiga var för sig. Men som tillsammans gör mycket för helhetsintrycket.
Se också:
AMT 165 R – första intrycken från testen
Exempel på det en ovanligt väl tilltagen vindruta men också en sinnrik placering av batteriet som fler producenter av styrpulpetbåtar borde överväga. Vidare har AMT 165 R ett bra lyse i fören som är guld värt vid tilläggning i mörker.
Sedan delar vi gladeligen också ut pluspoäng för, softdeck på durken, en rejäl plotter, bensinpåfyllning bakom låst lucka, fast bränsletank, smarta låsanordningar på stuvutrymmena och en badbrygga som inte skäms för sig. Återigen – inget stort men likväl exempel på att tillverkaren har tänkt ett par varv extra.
Trygg i sin attackvinkel
Väl ute på fjärden utmärker sig AMT 165 R framför allt med sin stabilitet och sin upprätta position även i de skarpaste av girar. Men också genom att gå föredömligt tyst och slammerfritt samt att vara ganska okänslig för trimning av riggvinkeln. Det är som att båten har hittat sin attackvinkel, en bra sådan, en gång för alla och att den inte så gärna överger den.
Om man sedan håller sig i trakterna kring 22 knop så kommer man undan med en förbrukning på 0,65 liter per sjömil. Ger man gasen i botten läser vi av en toppfart på 30,5 knop och en förbrukning på 0,72 liter sjömil.
Vinner i längden
Allt detta sammantaget så blir slutbetyget sålunda gott. Men AMT 165 R för vi en påminnelse om en sliten klyscha – att styrkan ofta sitter i detaljerna. En klyscha som inte är desto mindre är sann.
Se testen!