Skippo testar

Hydrolift X26 - fartvidundret utmanas i 70 knop och ruskväder

Sylvasst och stegat skrov samt fartresurser på över 70 knop. Det är upplagt för en test där prestigebåten Hydrolift X26 verkligen ska få bekänna färg.

Namnet Hydrolift har sitt rykte att tänka på. Skippo likaså. Därför är det bäddat för lite extra nerv då såväl båt som reportrar ställs inför 14 sekundmeter och minst sagt stökig sjö.

+70 knop!

Att båten balanserar skyhögt på sitt sylvassa och stegade skrov förstår vi redan på förhand liksom att det är upplagt för en fartfest upp mot 70 knop. Kanske mer än så.

Frågan är hur denna solskensracer kommer att upplevas i dessa stökiga förhållanden på fritt vatten utanför Lidköping. Klart är att det finns gott om krut på akterspegeln och att det kommer att krävas en förare som är på alerten med ratt, trim och reglage.

I övrigt har Hydrolift X26 allt som skapar en första klassens racer. Förutom redan nämnda skrov signerat racergurun Bård Eker verkligen också lagt manken till när det gäller förarplatsens utformning. Här sitter eller halvstår man tryggt i djupt skålade stolar och kan på bästa racing-maner dela upp styrandet och gasandet på en driver och en throttleman på ren svenska.

Ej heller skäms Hydrolift X26 för sig som renodlad cruiser i promenadtakt. För ändamålet saknas intet av sittgrupper, solbäddar, generösa gångytor samt en detaljkvalitet utöver det vanliga i testexemplaret som är extrautrustat med allt som man kan önska och kanske mer därtill.

Pris – utrustad så som i testen – 2 800 000 kronor.