Skippo testar

XO DFNDR 8 – pigg pendlarbåt med stöddig attityd

Fortfarande en temperamentsfull och stöddig pendlarbåt för alla väder. Men känns inte nya XO DFNDR 8 ändå lite snällare än sin föregångare – så som vi minns den? Se testen!

Föregångaren, för den som minns den, fick båtvärlden att studsa med sin tydliga blinkning landbackens brutalare SUV:ar. Vi gick till och med så långt att vi kallade den för en korsning mellan en Land Rover och en Hummer.

När så uppföljaren gör entré så känns den snällare. Inte nödvändigtvis för att den är det – utan för att dess en gång så djärva formspråk inte längre sticker ut lika mycket i mängden.

Se också:
Test: XO DFNDR 9 – en Land Rover till havs

Vi vill sålunda påstå att stöddig båtdesign i kombination med fräcka finesser numera är – om inte vardagsmat – så nära på.  Och att det krävs allt djärvare grepp för att locka kunderna. Och att XO DFNDR 8 trots allt fortfarande gör det med den äran, Men med mer konkurrens gällande detta.

Transport och övernattning

Vi har alltså fortfarande att göra med en riktig tuffing för snabba persontransporter i alla slags väder. Men också för övernattning om så skulle behövas. För ändamålet finns en utbäddbar och bekväm (nåja) dubbelkoj och ett litet toalettutrymme. Gott så och mer kan man inte förvänta sig av en båt i den här storleken.

En riktig tuffing för snabba persontransporter i alla slags väder. Så lär Hamnens utsände reporter känna XO DFNDR 8.

2 x 200 hästkrafter

Desto mer krut har man lagt på en snitsigt utformad och genomtänkt förarplats varifrån man på testexemplaret kontrollerar 2 x 200 hästkrafter. En bestyckning som räcker till en toppfart på väl över 45 knop med fyra personer ombord. Bäst trivs XO DFNDR 8 i 30 knop då man kommer undan med en förbrukning på 1,8 liter bensin sjömil. En frestande tanke är dock att satsa på 2 x Mercury 225 hk (V6:or) där bak. Om inte för toppfartens skull så för ljudnivåns.

Fin balans

Sett till köregenskaperna har båten annars en hel del att komma med. Inte minst tack vare en behaglig inbyggd pondus i kombination med en fin balans och ett rivigt temperament. Något som stämmer väl överens med båtens attityd i övrigt.

Kul på många sätt

Med detta som bakgrund kastar Hamnens Claes Olivecrona loss för att lära känna XO DFNDR 8 på dess hemmaplan i Finland. Något som ska visa bli en trevlig bekantskap av många skäl. Priset för ett standardutrustat exemplar (med 2 x Mercury 200 hk) är cirka 1 800 000 kronor.