Skippo testar

Yamaha 350 hk V6 på nya Buster SuperMagnum

Smärtare, lättare och smidigare än sin klumpeduns till föregångare med åtta cylindrar. Så kan Yamahas nya V6 350 hk beskrivas. Frågan är vad det gör i praktiken? Se testen!

Nog gillade vi föregångaren Yamaha V8 350 hk – absolut. Men nu när en ny och lättare variant med blott sex cylindrar har gjort entré så väcks förstås nyfikenheten. Ingen kan blunda för att den tidigare V8-versionen på hela 5,3 liter var väldigt tung med sina 364 kilo.

Vi testar den nya motorn med en Buster SuperMagnum som testbänk. Och ja – vi blir lite imponerade av såväl toppfarten som accelerationen. Vi kommer upp i 50 knop blixtsnabbt och mer därtill när vi lägger lite energi på trimningen. Båten går lätt, fattas bara med 350 hästkrafter på vidöppna spjäll, men därtill förvånande stabilt.

+50 stadiga knop

– Vi ligger i 50 knop här och har en förbrukning på 2,2 liter. Den går ju otroligt stabilt, inget vobbel här inte, konstaterar Claes Olivecrona.

Det är dock inte i toppfart som detta ekipage presterar bäst. Det är först när vi sänker till ungefär 30 knop som motorn utmärker sig. Förbrukningen stabiliserar sig på runt 1,1 liter per sjömil, vilket är imponerande för en motor av denna kaliber och enligt uppgift mindre än vad den gamla V8:an sörplade i sig. Därtill blir ljudnivån plötsligt riktigt behaglig.

Imponerar i 30 knop

I 40 knop noteras en förbrukning på 1,4 liter per sjömil, vilket fortfarande är acceptabelt. Inte minst med tanke på den höga farten och att föregående V8:a drog lika mycket i 35 knop med samma båttyp fast med steglister. I klartext talar det för att den nya motorn är markant snålare.

– I 30 knop känns det väldigt behagligt. Då jobbar den här sexcylindriga motorn hur lugnt och behagligt som helst, konstaterar Skippos utsända båttestare.

Den nya V6-motorn är hela 71 kg lättare än V8-versionen. Men trots den mindre slagvolymen levererar V6-motorn samma effekt, vilket indikerar tekniska framsteg inom motordesign och effektivitet.

Drygt en halv miljon kronor

Priserna för Yamahas 350 hk utombordare varierar beroende på återförsäljare och tillval. Enligt uppgifter från Smögen Marin kostar F350XSA (V6:an) cirka 504 400 SEK, medan F350USA (V8:an) ligger på cirka 508 400 SEK. Observera att dessa priser kan variera beroende på återförsäljare och tillval.

Allt sammantaget…

Den nya Yamaha 350 hk V6-utombordaren bibehåller samma effekt som den gamla V8-motorn men minskar vikten, vilket borde göra att den platsar på fler båtar än den gamla tunga motorn. Bränsleförbrukningen är bättre i upp till 40 knop.

Skippos mätningar av bränsleförbrukning med Yamaha 350 hk V6 på nya Buster SuperMagnum

  • 20 knop 1,20 liter/sjömil
  • 25 knopca 1,0 liter/sjömil
  • 30 knop1,09 liter/sjömil
  • 35 knop 1,3 liter/sjömil
  • 36 knop1,44 liter/sjömil
  • 40 knop1,4-1,45 liter/sjömil
  • 45 knopca 1,8 liter/sjömil
  • 50 knop2,2 liter/sjömil

Yamahas mätningar av bränsleförbrukning med Yamaha F350AETX V8 (2017 årsmodell) på Buster SuperMagnum

  • 17,7 knop1,38 liter/sjömil
  • 25,0 knop1,28 liter/sjömil
  • 30,2 knop1,35 liter/sjömil
  • 35,2 knop1,47 liter/sjömil
  • 40,3 knop1,59 liter/sjömil
  • 45,8 knop1,74 liter/sjömil
  • 50,0 knop2,01 liter/sjömil
  • 54,5 knop2,31 liter/sjömil

Reporter

Reporter och film