Skippo testar

Sea Ray SPX 190 – liten tuff bowrider med plats för halva släkten

En bred, bärig och svårslaget rymlig bowrider. Så långt frid och fröjd men när det kommer till körkomforten i hög fart i havssjö går tonerna i moll. Se testen av Sea Ray SPX 190!

Sea Ray SPX 190 gör sig bäst på skyddat vatten – det är ett sätt att uttrycka det. Ett annat är att det finns en del övrigt att önska när det kommer till sjöegenskaperna i stökiga förhållanden. Men det är okej om man bara vet om det. I andra vågskålen får man den rymligaste 19-fotaren man kan tänka sig.

Ta bara det faktum att den ledigt rymmer åtta personer som därtill får plats med allt man kan tänkas behöva ha med sig under en badutflykt. Detta i det största stuvfacket som skådats i en 19-fotare.

Må vara att sagda stuvfack också fungerar som motorrum för den som till äventyrs skulle vilja bestycka sin Sea Ray SPX 190 med en inombordare. I det här fallet är det dock en utombordare som gäller, närmare bestämt en Mercury på 150 hästkrafter som räcker till en toppfart på drygt 40 knop med två personer ombord. I 27 knop stannar förbrukningsmätaren på 1,1 liter bensin mer sjömil och i 27 knop går det åt 1,0 liter.

Men åter till köregenskaperna som har ett par odiskutabla tillkortakommanden. En sak är körställningen som skulle behöva en ergonomisk översyn och som inte bjuder något vettigt att ta spjärn mot om man möter lite stökig sjö.

Dras med planingströskel

En annan sak är att det förhållandevis jättebreda skrovet (2,50 meter) upplevs som stötigt och att Sea Ray SPX 190 dras med en ganska markant planingströskel. Ett fenomen som annars nära nog är utrotat på moderna fritidsbåtar.

Trivs bäst på plattvatten

Så vi säger det igen. När det gäller små båtar för snabba transporter av halva släkten på plattvatten i strålande sol så är Sea Ray SPX 190 verkligen att räkna med. Men bara då.

Se testen!