Nya isbrytarna försenas samtidigt som risken för haveri ökar
Situationen beskrivs som akut. Om en av Sveriges befintliga isbrytare havererar kan industrin i Norrland få stora problem. Trots detta försenas nu nästa generation till följd av ett fel i upphandlingen.
Det är inte första gången som vi rapporterar om staten och Sjöfartsverkets nya isbrytare. Högteknologiska fartyg med klimatanpassad framdrivning för allas väl. Men nu tycks den nya generationen av iskrossande bjässar ha stött på patrull.
Trots att behovet beskrivits som akut och att 3,4 miljarder kronor finns avsatta måste upphandlingen nu göras om.
– Det är problematiskt eftersom att det är en risk med våra väldigt gamla isbrytare, säger Sjöfartsverkets rederidirektör Fredrik Backman till Sveriges Radio P4 Västerbotten.
Förseningen innebär att färdigställandet av brytarna skjuts åtminstone ett år fram i tiden från 2027 till 2028.
Andra har också läst:
Risk för störningar om vintern blir hård
När vintrarna blir hårda och de nordliga delarna av Östersjön täcks av is är isbrytarna kritiska för att import och export från de norrländska industrierna ska gå runt.
Om de isbrytare som fortfarande är i drift skulle gå sönder kan en reperation ta tid.
– Problemet med de befintliga isbrytarna är att de väldigt gamla vilket gör att det inte finns reservdelar på hyllan. Vi måste specialtillverka reserveldar vilket har en fördröjning ifall vi får tekniska komplikationer.
Vad som har orsakat felet i upphandlingen kan man dessvärre inte berätta då en av leverantörerna tecknat ett sekretessavtal.