M/Y Alba II – vårdad, älskad, sänkt och återuppstånden

Blotta tanken på att någon annan en dag skulle äga M/Y Alba II ledde till ett drastiskt beslut. Att helt sonika slå ett spett genom botten och sänka henne på okänd plats.

Alba_inledningsbild
Vackra M/Y Alba II är en en 18,5 m lång motoryacht i stål med däck i finaste oregeonpine och överbyggnad i mahogny.

När disponent Westerdahl började bli för gammal för båtlivet fattade han ett drastiskt beslut. Ingen – absolut ingen – skulle få äga Alba efter honom. Därför fanns det bara en sak att göra. 1964 beordrade den åldrige skepparen Westerdahl sänkning av yachten på ett hemligt ställe någonstans i Östersjön. Den unika Schubertyacht försvann, ströks ur alla register och föll så småningom i glömska.

Se också:
M/Y Raket – “världens vackraste Petterssonbåt”
Kreugers värstingbåt Loris med 24 liter cylindervolym

Efter nästan 30 år på havsbotten lyckades ett gäng båtentusiaster, som fått Alba till skänks av Westerdahls dotter, finna fartyget på 100 meters djup på marinens ammunitionstipp ute på Kanholmsfjärden i Stockholm. Tack vare en avancerad släpsonar- utrustning lokaliserades båten och med hjälp av marinen kunde hon efter ett omfattande undervattensarbete bärgas.

Värde tio miljoner

Efter mer än tre års arbete och 25 000 arbetstimmar var så återuppbyggnaden av ”Sveriges vackraste veteranbåt” klar våren 2000. Vid sjösättningen värderades hon till 10 miljoner kronor och historien om ett av Sveriges märkligaste fartygsöden lever vidare.

Men egentligen börjar historien 1912 i Stockholm. Då ritar den legendariska konstruktören Hugo Schubert en 18,5 m lång motoryacht i stål med däck i finaste oregeonpine och överbyggnad i mahogny.

Glänste på OS 1912

Den eleganta kryssaren byggdes vid ingenjör Schuberts varv i Saltsjöbaden utanför Stockholm. Ingen möda sparades – fartyget skulle användas av konstruktören själv som visnings- och representationsbåt vid 1912 års Olympiska seglingar.

Det magnifika fartyget, döpt till m/y TOSCA, ägdes efter Hugo Schubert av bankiren Alfred Berg som gav henne namnet WIJK. 1915 övertog den amerikanske ministern J N Morris fartyget och döpte henne till AMERICA, vilket var ett passande namn på ett fartyg tillhörande en amerikansk ambassadör.

Flitigt använd

1919 förvärvade Handelsbankens dåvarande VD, bankdirektör Mauritz Philipsson yachten. Det var han som gav henne namnet M/Y Alba II. Philipsson nyttjade henne flitigt till 1927 då hon övergick i disponent Nils Westerdahls ägo.

Källa: Motor Yacht Societys arkiv där man fritt kan gå in och läsa om över 600 av landets vackraste klassiker.